Hendes cv rummer bureauer og kunder, der er blandt klodens mest profilerede, men selv er den danske grafiske designer, Merete Busk, ikke udpræget profileret – i al fald ikke i hjemlandet, blandt de kreative kolleger og i marketingafdelingerne.
Hun er dansk, men størstedelen af sit voksenliv har hun boet i udlandet – USA, Holland og Tyskland.
Ganske beskrivende for Merete Busks tilværelse – professionelt og personligt – er hun for tiden hos 72andSunny i Amsterdam, hvor hun er tilkaldt som kreativ ekspert på en global opgave for Samsung. Det er hun mandag-torsdag, og fredag-søndag er hun i Danmark for at passe sin egen forretning, pleje et relativt nyt netværk-setup, Unfold the Umbrella, samt – ikke uvæsentligt – at være sammen med sin familie.
Det er i sagens natur skemalagt, men sådan begyndte det på ingen måde:
”Som 16-årig flyttede jeg til Californien og boede sammen med min fem år ældre søster, der var en kæmpe støtte for mig. Jeg spillede tennis i high school og ville fortsætte sporten på college. Jeg skulle dog tage faget Basic drawing inden graduation, men kom til at gå ind i den forkerte klasse, Advanced portfolio,” siger Merete Busk.
En lege-boks i rum-størrelse og mega-udsigt
Og ved at gå ind ad dén dør skulle hun reelt komme til at lukke nogle andre – tennisspillet blev sat på pause.
Til gengæld blev det til et scholarship på kunstskolen CCA (California College of the Arts) og dermed begyndelsen til et par inspirerende bekendtskaber:
”På UC Berkeley lavede jeg et magasin sammen med Milton Glaser, manden bag det ikoniske I love NY-logo, og jeg mødte Michael Coronan, der havde et designbureau – og Levi’s som kunde. Han syntes, jeg skulle arbejde for ham, fordi han mente, at jeg var god til at tænke i koncepter. De fik overtalt mig til at blive designer og ikke kunstmaler,” siger Merete Busk.
Det afsluttende projekt på CCA bestod af at analysere ét ord … i fire måneder.
“Jeg fik ordet Play – og lavede en boks, der fyldte et helt rum. Man gik ind og trykkede på knapper, hvor man fik svaret på spørgsmålet ‘Have we lost the rhythm of play’” siger Merete Busk.
Det lyder måske kunstnerisk, men gav ikke desto mindre tre jobtilbud på bureauer i San Francisco, heriblandt CKS Partners, som havde et konservativt ry.
”Bureauet havde tykke gulvtæpper – meget amerikansk – men de sagde en ting, jeg godt kunne lide; At ens arbejde er noget, man skal have lyst til at stå ud af sengen for hver morgen. Desuden havde de et mega-vindue med udsigt til the Bay Bridge. Jeg havde ingen udsigt i det lille sted, jeg boede, så jeg sagde, hvis de ville give mig et kontor med udsigt, så ville jeg godt arbejde for dem,” siger Merete Busk og tilføjer:
”De mente, at jeg var crazy, for kontorer med udsigt var forbeholdt cheferne. Men de gav mig det, selv om jeg overhovedet ikke havde fortjent det. Jeg var der i tre år og arbejdede som en gal for at leve op til min udsigt.”
Notat-teknik ifølge Steve Jobs
Blandt de nævnte chefer var også én, der havde arbejdet for Apple. Og Merete Busk foreslog, at bureauet skulle prøve at få foden indenfor.
”Vi designede en bog, ‘Why we love the Macintosh’, og sendte den til Steve Jobs. Han var vild med den, og vi begyndte at arbejde for ham – vi lavede emballage-design, hans keynote-præsentationer, Quicktime-loget og et par opgaver for Pixar,” siger Merete Busk.
Samarbejdet med Steve Jobs har sat sig sine spor:
”Der var to ting, jeg lagde særligt mærke til – hans perfektion, i form af skæld-ud: It’s not good enough, it’s not fast enough, og så noget, han sagde til et møde. Han spurgte, hvorfor vi noterede. ”If you need to take notes, it’s not important enough to you.” Siden har jeg ikke taget noter. Nogle kunder synes, det er mærkeligt, når jeg bare sidder og kigger på dem. Men jeg lytter og husker dét, der er vigtigt,” siger Merete Busk.
Pionerarbejde for Nike
Det konservative bureau blev i øvrigt mindre konservativt, da de vandt Nike online.
”Jeg elsker sport og fik lov til at arbejde med Nike – også digitalt, hvilket var pioner-arbejde, for på det tidspunkt havde Nike ikke haft et egentligt website. Vores koncept var at gøre alt dét, man ikke kan gøre på print og TVC. Vi bragte en ny historie med en ny sportsudøver hver dag. Det var content og historiefortælling, men vi havde ingen penge, så det var mig og mit kamera, der rejste ud – og hjem igen samme dag,” siger Merete Busk.
”Senere hørte vi, at Nike kørte rundt i belastede kvarterer med Hummers og engagerede sig med de unge. Dem koblede vi os på og lavede en live feed-udlevelse af Just Do It. Vi tænkte ikke på, at det kunne tage folk en halv time at downloade indholdet. Der var en frihed med Nike – det var off the wall; ikke alle var vilde med det, men mange talte om det.”
Merete Busk, p.t. kreativ design ekspert hos 72andSunny i Amsterdam – hvor billedet er taget.
Bogen, der var for stor til skraldespanden
Efter 11 år i USA tog Merete Busk tilbage til Danmark. Et enkelt ord, der beskrev følelsen af at være tilbage? Mærkeligt.
Samtidig var det ikke et bestemt land, men snarere personer, der havde den faglige tiltrækning hos Merete Busk:
”Jeg så i Archive et arbejde, som John Norman havde lavet for Nike. Ham ville jeg gerne arbejde sammen med og satte min mappe sammen i et ekstra langt format, som jeg sendte til Wieden+Kennedy i Amsterdam. I lang tid hørte jeg intet fra bureauet – jeg ringede … og fik John Boiler i røret: ‘Is it you with the book that doesn’t fit my trashcan?’ – det var det. Og i øvrigt var John Norman stoppet,” siger Merete Busk.
Wieden+Kennedy ville gerne have hende – hun var digital, grafisk designer og i øvrigt den eneste anden kreative kvinde udover Susan Hoffman (partner og kreativ dir. i w+k) på bureauet i Amsterdam. Men Merete Busk ville arbejde sammen med John Norman – og han var taget til Italien, Treviso, for at arbejde for Benetton Sport.
2 uger blev til 6 år hos Wieden+Kennedy
Turen gik derfor til Italien. Merete Busk blev ansat, men blev siden sendt tilbage til Danmark for at tage kørekort. Mens hun var nordpå, var John Norman videre.
”Jeg ringede tilbage til Wieden, men fik at vide, at løbet forlængst var kørt. Så jeg arbejdede for Royal Copenhagen og France Telecom hjemme hos min far og mor i Jens Busk Design på Amagertorv i København. Og midt i det hele ringede Wieden: Om jeg kunne komme derned til dem i Amsterdam? Nu,” siger Merete Busk.
Hun tilføjer:
”Jeg blev bedt om at købe en mobil og laptop og tage arbejdet med ned. Jeg pakkede tre par bukser og det løse, for jeg skulle kun være der et par uger. Men det blev til 6 år – heraf de 5 år med Nike, som fyldte 90 pct. af min tid.”
For international til dansk job
De seks år hos Wieden+Kennedy i Amsterdam blev afløst af endnu et forsøg på at at finde sig hjemme i Danmark. Hos Wieden+Kennedy havde Merete mødt tyskeren Hendrik, som hun giftede sig med.
De to søgte jobs på de kreative profilerede bureauer i København. Her var beskeden, at de var et spændende par, men lidt for internationale – og ikke havde nok føling med, hvad danskere synes er sjovt.
Kunde & Co ville imidlertid gerne have Merete – og hendes mand, der er strateg. Det blev til tre år for ham på Østerfælled Torv og et år for hende. Og i øvrigt den – indtil videre – sidste fastansættelse på et bureau for hende.
Tyskland kaldte på Hendrik med et job hos Ikea, som man ikke siger nej til. Merete Busk forsatte som selvstœndig i Frankfurt, hvor hun arbejdede direkte for Nike – og lavede de opgaver, som Wieden+Kennedy ikke tog.
Efter tre år i Tyskland flyttede parret til Danmark – igen.
Opgaver for Samsung
Siden har Merete Busk delt sin tid mellem at løse opgaver direkte for kunder eller bureauer som aktuelt 72andSunny, som hendes gamle chef fra Wieden, John Boiler, har stiftet.
I resten af 2015 er hun på brand-opgaver for Samsung for 72andSunny.
Dertil kommer Unfold The Umbrella, der er et internationalt setup af eksperter inden for kreativitet, strategi og produktion, bl.a. en dokumentarist, en retail-ekspert og en producer.
“Unfold The Umbrella sammensœtter små hold, der kan løse store opgaver – fra the big idea ned til den gennemtœnkte detalje, der gør en kundeoplevelse til en inspirationsoplevelse,” siger Merete Busk – og tilføjer om sin rolle generelt:
”Mit job er at løse et problem, at give kunderne – altså kundernes kunder – en oplevelse. Uanset om det er sport, teknologi-virksomheder, chokoladefabrikker eller hoteller. Jeg vil gerne gøre en forskel – helst en længerevarende forskel for brands, deres ansatte og deres kunder.”
Ikke rodløs …
Danmark er nu Merete Busks hjem, uden det gør hende grounded af dén grund.
”Jeg tror, at tidsånden er med mig i den måde, jeg lever mit liv. Brands bruger mere og mere kreative eksperter, der kan gå ind og tœnke nye veje og dermed sœtter deres produkter i et nyt og overraskende lys. Om jeg er rodløs? Nej. Når der er bud efter min måde at tœnke på, så stiller jeg op – hvor end det er. Men København er mit hjem,” siger Merete Busk.