Mød den oversete dansker i Cannes: 7 shortlister og 2 løver

Peter Engholm
25@mail.dk

Mathias Høst Normark sagde sit faste job op for at videreuddanne sig i udlandet – og arbejde med passionen ved siden af. Det blev belønnet i Cannes.

Mathias Høst Normark er den oversete dansker på short- og vinderlisterne i Cannes. Han er en del af et team, som blev 7-dobbelt shortlistet i Cannes Lions og fik 2 løver med hjem, 1 i sølv og og 1 i bronze.

Det er dog ikke noget, han har lyst til at tale meget om. Han vil hellere fortælle om selve arbejdet, The Natalia Project, og kunden bag: Civil Rights Defenders.

”Projektet har navn efter Natalia Estemirova, den russiske menneskerettigheds-aktivist, der blev bortført og dræbt i 2009. Civil Rights Defenders består af især advokater, der hjælper aktivister og journalister, der arbejder i brændpunkter. Og jeg var med i det kreative team på fem plus den kreative direktør, Johan Pihl. Teamet var med på konceptet fra start og al kommunikation omkring projekt,” siger Mathias Høst Normark, hvis primære rolle var design og digital strategi.

The Natalia Project er en avanceret overfaldsalarm med unik ID, som menneskerettigheds-aktivister kan have på sig. Kommer de i fare, ved f.eks. overfald eller kidnapning, vil alarmen ikke blot lyde hos Civil Rights Defenders, men også hos en række personer i nærområdet. Og alle, der har tilmeldt sig ordningen på nettet, vil få besked.

”Vi søger at redefinere likes på Facebook og follows på Twitter. Gennem de personer, der tilmelder sig projektet, kan verden følge med i indsatsen for menneskerettigheder ved at få besked om et overfald kort efter, det er sket, i stedet for – som hidtil – efter 1-2 måneder … hvis det da overhovedet så dagens lys,” siger Mathias Høst Normark.

Han var interaktiv designer hos Plant i fire år, men ønskede at videreuddanne sig og tog derfor til Hyper Island i Sverige. Et af skoleprojekterne – for SOS Børnebyerne – kom på shortlisten blandt 1.500 konkurrerende teams i det netop afholdte Future Lions.

Makkeren i Future Lions-arbejdet var i kontakt med Johan Pihl på det svenske kommunikationsbureau, RBK, og sammen med tre medstuderende fra Hyper Island udgjorde de det kreative team i The Natalia Project.

”Det var et fritidsprojekt for os. Noget, vi arbejdede med i weekender og lange aftener. Der blev kæmpet, fordi vi brænder for det. Og det er passionen, jeg gerne vil holde fast i. Jeg kender projekter, hvor målet har været at vinde en award – og den slags har det med at falde til jorden. Det bør være vores passion, der driver os,” siger Mathias Høst Normark.

Som en del af Hyper Island-uddannelsen er han lige nu i praktik i New York, hos Hello Monday. Den seneste tid har således været delt mellem Stockholm, København, Cannes og New York – samt et par dage i Vestjylland, for at lade batterierne op hos forældrene.

The Natalia Project – fuld creditliste:

  • Client: Civil Rights Defenders
  • Agency: RBK
  • Account Handler: Mathias Wikström
  • Creative Director: Johan Pihl
  • Project Management: Fredrik Linder
  • Traffic: Annelie Andersson
  • Art direction: Tobias Snäll, Anders Sjönvall & Mathias Høst Normark
  • Associate creatives: August Segerholm & Daniel Rørbæk
  • PR: Lewis PR
  • Film production: Bsmart
  • 3D: Real Eyes / Imsa CAD
  • Sound: Flickorna Larsson


Cannes Lions – The Natalia Project, shortlister (og løver)

  • Sølv: Mobil Lions, Other Technology for Mobile
  • Bronze: Promo & Activation Lions, Best use of Social Media Marketing in a Promotional Campaign
  • Cyber Lions, Other Digital Channels
  • Innovation Lions
  • PR Lions, Charity and Not for Profit
  • PR Lions, Best use of social media
  • Promo & Activation Lions, Charities