Mød Saatchis nye kreative direktør

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Jamaica, Trinidad, England, Australien – og nu Danmark. Tilværelsen har bragt Jason Mendes langt omkring. Nu skal han revitalisere bureauet kreativt.

Saatchi & Saatchis nye kreative direktør, Jason Mendes, er svær at sætte i bås. I hvert fald geografisk set, for der er adskillige steder i verden, han føler sig knyttet til.

Til gengæld er han kommet til Danmark med en klart formuleret opgave. Efter en periode med turbulens i den kreative afdeling skal han revitalisere bureauets kreative produkt.

Historien bag er, at bureauet for 6-7 år siden indledte en markant optur med adm. direktør Thomas Falck i spidsen. Bureauet skabte Quiksilver-casen med surfere på Sortedams-søen, og fik enorm opmærksomhed. Nye kunder kom til, og godt nok forsvandt kreativ direktør Simon Wooler, da han gik til Halbye Kaag JWT, men erstatningen kom til at hedde Peter Boye og Henrik Tvilling fra Partners. Også andre markante kreative navne kom til bureauet. Men siden er mange af dem væk igen.

“Alle har op- og nedture. Ikke bare bureauer – også kunder. Forretningerne forandrer sig og vi må forandre os med dem. Vi skal tilpasse vores modeller og vores måde at tænke på. Mit fokus er på at skabe et bureau, der er mere fleksibelt i forhold til at møde kundernes behov med det bedst mulige kreative talent. Vi tror på, at fremtidens vindere er dem der bedst kan tilpasse sig en foranderlig verden,” siger Jason Mendes.

Farverig baggrund

Umiddelbart kommer han til Saatchi København fra England, men hans baggrund er langt mere farverig. Født på Jamaica, opvokset på Trinidad, begyndte sin karriere i reklamebranchen i England for derefter at flytte til Australien med familien. Bare for et par år – men det blev til otte. Bl.a. med job hos Saatchi.

Herudover kan man i hans historie også finde “kulørte” indslag som en jordomsejling, der sluttede med en redningsaktion fra den venezuelanske kystvagt og en motorcykel-ulykke, der var tæt på at koste ham livet.

Spørger man ham om, hvordan han ser sig selv – f.eks. om han grundlæggende er britisk – så bliver det et noget udflydende svar.

“På mange måder vil jeg nok sige, at jeg er carribean, for jeg har meget personlige relationer i området. Min far bor der stadig, og jeg har venner, der er som brødre. Men jeg elsker også England, og efter otte år i Australien er mine bånd også blevet stærke dertil, så måske er jeg lidt af det hele,” siger Jason Mendes.

Og nu bliver der så smidt noget dansk ned i gryden. For Jason Mendes er ikke kommet til København på en mellemstation.

“Da jeg vendte tilbage til England, begyndte jeg at arbejde på free-lance basis for forskellige bureauer inkl. nogle danske. Så jeg havde allerede stiftet bekendtskab med markedet. Danmark er et land og en kultur, der fascinerer mig – specielt hvad angår de kreative ressourcer. Der produceres verdensklasse tv-programmer og film, og man er omgivet af noget utroligt design. Så kreativiteten er i DNA’et, og det glæder jeg mig til at dykke ned i,” siger Jason Mendes.

Skal han beskrive den kreative opgave, så handler det om ideer og indhold. Men det betyder ikke, at han overser den digitale verden, som de fleste ellers taler om.

Brands bygges med ideer og indhol

“Man bygger ikke brands ved at gå digitalt eller på tv eller noget tredje. Man bygger brands med ideer og indhold, som får forbrugerne til at connecte emotionelt med brandet. Digital og tv er ganske enkelt medier til at formidle disse ideer. Selvom der er mange nye muligheder, så har det ikke ændret sig – snarere tværtimod. Der er mere end nogensinde brug for ideer og indhold,” siger Jason Mendes og fortsætter:

“Det unikke ved den digitale verden er, at forbrugerne her kan dele med hinanden i stort tal, og jo bedre ideerne og indholdet er des stærkere bliver de i den digitale verden og des mere deles de. Men det kan godt startes i traditionelle medier. Sidste år lavede f.eks. jeg en radiokampagne i England. Det er ellers ikke et medie, der trækker stor opmærksomhed på et bureau i dag, men så snart kampagnen gik i luften, genererede den tusindvis af tweets. Pointen er, at det ikke giver mening at tale om medier – de har alle en rolle og kan alle bruges – alt afhængig af ideen.”

Det er ikke mærkeligt, at Jason Mendes arbejder i bureaubranchen, for han elsker reklame.

“Når tingene lykkes, så er det magisk og skaber fantastiske resultater,” siger Jason Mendes.

Men selv om han elsker København, ville den engelske reklamebranche så ikke være sjovere end den danske, hvor kunderne ofte er meget taktisk- og pris- fokuseret – og hvor han skal lede en mindre kreative afdeling?

“Reklame og kreativitet handler ikke om store kreative afdelinger eller kunder. De bedste ideer er alligevel utroligt enkle, når man først har dem, så det handler om at sætte sig ind i kundernes situation og se mulighederne. Det gør man lige så godt i et lille team som i en stor afdeling. Desuden har min egen freelance tilværelse lært mig om en anden måde at organisere sig på, hvor du har adgang til masser af talent, som kan skræddersys til projekterne,” siger Jason Mendes og fortsætter:

“Faktisk er free-lance modellen en, der bruges meget succesfuldt i London. Det tillader bureauer at være meget mere fleksible og medvirker til at holde det kreative friskt og spændende. Det giver også bureauerne større muligheder for at vælge – ikke bare lokalt men også internationalt.”

På hans cv finder man priser fra Cannes Lions, One Show, Clio, Campaign Big Awards, London International Awards, British Television Awards og D&AD.