Regnskabsrapportering har været præget af tristesse, når det gælder reklamebureauerne – med enkelt lyspunkter.
Og nu melder TBWA sig blandt de gode historier. Men desværre kun for en kort bemærkning, for 2013 har ikke udviklet sig tilsvarende godt.
Tallene for 2012 er dog indiskutabelt gode. Specielt i forhold til den generelle udvikling på markedet. Fremgang på både toppen og bunden er ikke noget mange af de kendte reklamebureauer har kunnet prale med.
Adm. dir. Claes Rasmussen peger på kundetilgang som en af forklaringerne.
“En anden kan være, at vi har et ganske bredt tilbud. Vi har tidligere opereret med digitale selskaber, men har lukket dem ned. Til gengæld har vi beholdt de digitale kompetencer, og det har givet os et bredt tilbud til kunderne,” siger Claes Rasmussen.
Han må dog samtidig erkende, at det hårde marked muligvis har ramt bureauet lidt senere end andre.
“I 2013 har vi oplevet, at flere kunder har droslet ned og insourcet opgaver,” siger Claes Rasmussen og fortsætter:
“Samtidig var vi begyndt at vokse med flere nye afdelinger – som f.eks. shopper marketing. Det var en cocktail, der ikke kom til at se rigtig ud, og derfor har vi trukket i bremsen. Vi skal ikke have afdelinger – vi skal have kompetencer – og derfor har vi nedlagt afdelingerne igen og integreret kompetencerne i plannerafdelingen.”
Konsekvensen af cocktailen med kunder, der drosler ned, og vækst med nye afdelinger, har været, at bureauet har skilt sig af med 10 medarbejdere.
“Vi var ved at få en alt for risikobetonet organisation i et uforudsigeligt marked. 2013 bliver et konsolideringsår for os,” siger Claes Rasmussen.
Nøgletal for TBWA
- Bruttoavance 34,153 mio. kr. +17,1 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder 923.054 kr. +1,3 pct.
- Lønandel 64,5 (63,2)
- Resultat af primær drift +4,093 mio. kr. +26,4 pct.