Toyota Europa har just launchet appen Safe & Sound, der ved hjælp af pinlig forældremusik skal få unge til at lade være med køre for hurtigt eller bruge deres mobil, mens de kører.
Jorge Hernandez, managing director i Molamil, fortæller om indsigten og funktionaliteten bag køresikkerheds-kampagnen:
”Indsigten bag Safe & Sound er, at der ikke er noget som teenagere frygter mere end at blive set som uncool. Så det der sker, når teenageren kører for hurtigt, er, at den musik de hører fra Spotify bliver blokket – og der i stedet bliver spillet tåkrummende musik fra deres forældres playliste”.
Jorge fortsætter:
”Når teenage-chaufføren så sætter farten ned, på grund af den pinlige musik, vil deres egen musik igen begynde at spille”.
Safe & Sound-appen i aktion.
Det som Safe & Sound-appen helt konkret gør, er, gennem mobilens do not disturb feature, at blokere notifikationer og indkomne opkald, når bilen bevæger sig hurtigere end 14 kilometer i timen. Derudover, ved hjælp af Google Maps API-teknologi, blokerer appen også den musik, som teenageren spiller i bilen, hvis den tilladte fartgrænse overtrædes eller de fifler med mobilen.
Jason Mendes, Executive Creative Director of Global brands at Saatchi & Saatchi, uddyber indsigten i teenageres mobilvaner og mobildisciplin, der ligger til grund for kampagnen:
”Hvis du beder teenagere slukke telefonen i biografen, så gør de det. Men hvis du beder dem slukke telefonen i en risikobetonet situation, som når de kører bil, så vil de ikke forstå hvorfor. For teenagere er det mere skræmmende at blive ydmyget foran deres venner end at komme til skade i trafikken”.
Mendes fortsætter:
”Denne indsigt, synes vi ,var en stærk platform at kreere en kampagne, der kan gøre en forskel og sørge for en konversation om trafiksikkerhed”.
Du kan se Safe & Sound kampagne-filmen her:
https://youtu.be/WrWwNZMrJ4o
Én ud af fire kører galt
Den research, der danner baggrund for kampagnen, viser, at unge chauffører har meget højere større risiko for at køre galt end ældre chauffører. Det kommer ikke som den største overraskelse, men samtidig afslører tallene fra undersøgelsem, at hver fjerde ung mellem 18-24 år er involveret i en trafikulykke, i de to første år efter de har fået deres kørekort.
Efter teenageren har fået kørekort, vil den ha’ bilnøglerne.
En undersøgelse af The National Safety Council i America afslører, at 26% af alle ulykker på vejene, blandt teenagere, skyldes upassende mobilbrug. 80% af unge bilister tager telefonen mens de kører, og 72% svarer på tekstbeskeder.
Det er tilsyneladende heller ikke en decideret lykkelig begivenhed for forældre, når deres pode for licens til at trille. Det viser sig nemlig, at 74% af forældre i undersøgelsen er mere bange for, at deres afkom kommer til skade i en bilulykke end i forbindelse med kriminalitet eller stofmisbrug. (Det skal pointeres, at denne rapport er lavet langt væk fra Nørrebros kugleregn).
Forældre er bekymrede, når teenageren med ny-udklækket kørekort skal ud og køre på egen hånd.
Gode Satchi-Molamil erfaringer
Jason Mendes, der nu sidder hos Satchi & Satchi i London sad i periode 2012 til 2014 som Creative Director i København. Dengang samarbejdede Mendez flere gange med Molamil, og derfor faldt det ham også naturligt at henvende sig til det danske bureau, da et brief fra Toyota resulterede at Satchi & Satchi i London fik den grundlæggende idé til Safe & Sound-kampagnen.
Jorge Hernandez fortæller:
“Vi elskede konceptet da vi hørte om det. Og vi er glade for at vi fik lov til at hjælpe med at inkorporere innovativ teknologi – og af den vej putte vores spin på kampagnen”
Han fortsætter:
”Vi (Molamil) blev inddraget meget tidligt i processen og var med til at definere hele kampagnen, funktionaliteten og brugerrejsen. Der er mange, der tidligere har haft lignende idéer, men der er ikke nogen, der er lykkedes med at lave det, for det er ikke så nemt”.
Jorge uddyber:
”Vi oplevede selv en del drillerier i forhold det tekniske, f.eks. omkring hastighedsgrænser i forhold til hvor du befinder dig henne. Det krævede et dybere samarbejde med Google og en hel masse sjove og udfordrende fields trips, på de danske veje, for at få styr på det”.
Safe & Sound-kampagnen er i første omgang lanceret i UK og Italien.
Molamil har tidligere lavet mere klassiske arbejder for Toyota, og sidste år var de også med til at tackle faren ved distraktioner under traikfærdsel, da bureauet sammen med Rådet For Sikker Trafik, udviklede online-spillet Crash Test Jimmy.