Mona Juul om jury-habilitet: Et lille marked giver mange kasketter

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Mona Juul var den eneste i juryen bag Årets Markedsfører, der ikke har direkte relationer til Børsen. Hun kæmpede hårdt for, at avisen skulle have hæderen.

Børsens kampagne “Hvad kan vi danskere” er god og godt eksekveret. Punktum. Chefredaktør Anders Krab Johansen har også sat mange andre gode initiativer i gang, så der er ingen, der vil modsætte sig en anerkendelse af indsatsen.

Men er det nok til at blive kåret som Årets Markedsfører?

En pris, som Årets Markedsfører vil nok altid kunne fremkalde debat. Det har den gjort før, og også i dette tilfælde kan man finde undren. Spørgsmålet er samtidig, hvilke kriterier, der skal ligge til grund (se dem herunder).

Men i år er der et yderligere krydderi på valget i form af et bemærkelsesværdigt sammenfald af relationer omkring avisen, juryen og AEA-arrangementet, hvor prisen blev uddelt.

Juryen bag Årets Markedsfører bestod af 4 personer, hvoraf 3 har samarbejdsrelationer med Børsen; 2 fra Huset Markedsføring, der netop i år har indledt et strategisk samarbejde med Børsen, samt Jan Duckert fra People Group, som siden sommer har boet sammen med Børsens bureau, De Allierede, og faktisk netop købt bureauet.

Og så Envisions direktør, Mona Juul – som godt nok ikke har en direkte relation til Børsen – men avisen er dog en af sponsorerne for AEA, der arrangeres af Kreativitet & Kommunikation, som Mona Juul er formand for.

“Vi er en meget lille branche – hvor alle har relationer på kryds og tværs. Jeg synes f.eks. også ofte jeg som formand står med mere end en kasket. Men sådan vil det jo nok altid være. Vi må så hver især sørge for, at tingene foregår på en ordentlig og professionel måde. Og vi har forholdt os endog meget kritisk til at vælge netop Børsen,” siger Mona Juul og fortsætter:

“Jeg har personligt alligevel kæmpet hårdt for, at Børsen blev valgt, da jeg simpelthen synes, de har fortjent det. Uanset hvem, der har hvilke relationer, og sponsoreres af hvem. Hvis man begynder at tage den slags hensyn, går det først i kage.”

Kriterierne for tildelingen af Årets Markedsfører kan ses herunder – de omtaler bl.a. “synlige resultater”. Men hvor er de hos Børsen, hvis oplag rent faktisk har været faldende i de senere år.

“Alle medier er under et gigantisk pres, og set i dét lys er Børsen en succes. Dels er Børsen en af de få aviser, der ikke har tabt massivt, da de indførte en betalingsmur, dels kører de med en god bundlinie. Vi synes, Børsen har gjort det godt – men først og fremmest får de jo prisen for deres mod og nytænkning i markedsføringen,” siger Mona Juul.

Omkring betalingsmur bør det dog tilføjes, at Børsen har haft betaling i årevis. Den er blevet mere lukket med årene, men forskellige dele af sitet har krævet password i mange år.

Kombinationen af Årets Markedsfører og AEA er et andet debat-spørgsmål. Der kan selvsagt ikke stilles de samme krav til Årets Markedsfører, som der stilles til de meget omfattende cases, som indsendes til AEA.

I år har man således sørget for at skille de to uddelinger mere ad, ved at starte arrangementet med Årets Markedsfører og først senere på aftenen uddele AEA-priserne.

Formanden for Juryen, adm. dir. Mogens Jønck, Premier Is, er tilfreds med, at man har skilt de to priser mere ad.

“AEA er en meget talorienteret pris, og i juryen ser vi det som ekstremt vigtigt at holde fokus på, at markedsføring skal kunne dokumenteres – at markedsføring handler om at sætte nogle klare mål og efterfølgende dokumenterer resultaterne. Prisen skal medvirke til at placere markedsføring på direktionens bord, hvor den hører hjemme, og så er det meget vigtigt at holde det fokus. Men hvad arrangementet i øvrigt rummer – det blander vi os ikke i,” siger Mogens Jønck.

Mona Juul fremhæver, at Årets Markedsfører gør noget godt for prisen.

“AEA er Kreativitet & Kommunikations helt store event, og derfor er det jo oplagt at lægge Årets Markedsfører i forbindelse hermed. Årets Markedsfører er med til at give vores event ekstra hype, og det kan ingen jo være kede af,” siger Mona Juul.

Kriterier for kåring af Årets Markedsfører

For 3. år i træk ønsker Kreativitet&Kommunikation og Huset Markedsføring at hylde medie- og reklamebureauernes kunder – annoncørerne. Uden jer – ingen os. En tradition der hylder kongen eller dronningen af markedsføring. En tradition vi kalder Årets Markedsfører.

Baggrunden for denne event og prisuddeling er, at vi ønsker at hylde de modigste og dygtigste markedsføringsfolk på tværs af brancher, virksomhedsstørrelser og geografisk placering. Med kåringen af ’Årets Markedsfører’ vil vi sætte fokus på den strategisk kompetente, innovative og kreative markedsfører, som på en overbevisende måde og med synlige resultater demonstrerer, at markedsføring er og bliver en disciplin, der hører til på direktionsgangen.

Markedsføring og medielandskabet er i dramatisk og hurtig forandring, og det gør det mere vigtigt end nogensinde, at markedsførerne tør at være innovative – både inden for og i forhold til rammerne. Kun de spillere, der har en modig og offensiv tilgang, skaber for alvor synlige resultater.

Det er disse innovative markedsførere, der er med til at vise vejen for resten af branchen.

Og det er blandt dem, vi vælger årets markedsfører, som har kvalifikationerne og  den strategiske indsigt til at turde at gå nye veje.