Morten Grubak, executive creative director hos Vice/Virtue Northern, gæster ugens afsnit af Podvertising. Han taler bl.a. med vært Lars Busekist om, hvor åndssvag en forretningsmodel det er at sælge timer. For det kreative arbejde kan ikke gøres op som elastikker i metermål. Det er processer, der i hans erfaring kræver nogle ret faste rammer – og et strategisk overblik.
“Kreativitet kan vare for evigt – og det er også en god tid nogle gange – men det er vigtigt at forstå, at det her også er en forretning. Det kan godt være, det kan blive bedre nogle gange, hvis det tager nogle flere timer, men så kan det være, man skal sige farvel til nogle kolleger – og det vil man jo heller ikke.”
For Morten Grubak er rollen som kreativ direktør behæftet med krav til godt strategisk arbejde. Hans erfaring er, at mange kreative faktisk også er gode strateger – og at grænserne mellem kreative og strateger har haft godt af at blive mere flydende. Han mener også, at det meste kreative arbejde har gode kår i faste rammer og forholdsvist stramme deadlines.
“En god, strømlinet proces er noget, der giver en tryghed. Kreativitet er ret meget kaos. Vi kender det alle sammen: uanset hvor lang tid, man har været i gamet, så bliver man sådan lidt: ‘Nu skal vi til at genopfinde den dybe tallerken igen, hvordan gør vi nu det?’. Så denne her strukturerede måde at gå til opgaverne på, denne her nærmest akademiske måde at dele tingene op i faser, det giver også noget hjælp. En tight proces – selvom det lyder kedeligt over for et hold kreative – er bare ret godt.”
Omvendt mener han, at det bedste kreative arbejde også ofte kommer, når gode kundeforhold gør, at kunden tør satse – som Carlings gjorde det, da Virtue fik frie tøjler til at produktudvikle The Last Statement t-shirten.