Af Emil Nørlund emil@bureaubiz.dk
På Hjaltelin Stahl bliver senior art director Claus Collstrup ofte kaldt Mr. Archive. Og det er ikke helt uden grund.

Hjaltelin Stahls senior art director er de sidste 10 års mest succesfulde dansker i det fremtrædende magasin Lürzers Archive, der trykker branchens bedste arbejder. Og i verden ligger han på en 22. plads blandt art directors.

På Hjaltelin Stahl går senior art director Claus Collstrup ofte under navnet Mr. Archive. Det alias har han fået tildelt i løbet af årene, fordi han har fået trykt et bemærkelsesværdigt stort antal af sine arbejder i det anerkendte internationale branchemagasin Lürzers Archive.

I Lürzers Archive bliver verdens bedste print-arbejder og kampagner trykt og Claus Collstrup har nu fået trykt 13 kampagner inden for de sidste 10 år.


3 af de udgaver af Lürzers Archive som Claus Collstrups arbejder er trykt i.

Overhaler Thomas Hoffmann
Igennem årene har Lürzers Archive pointgivet de folk, der over tid har flest arbejder trykt i magasinet. I den seneste opgørelse fra Lürzers Archive over de sidste 10 års mest trykte art directors, er Claus Collstrup den højst rangerede fra Danmark, efterfulgt af Thomas Hoffmann fra &Co., der ellers i mange år har været dansk solkonge i magasinet.

Bureaubiz har sat Claus Collstrup stæve i et mødelokale på Hjaltelin Stahl for at blive klogere på hans meritter. Allerførst vil vi gerne høre, hvordan han har det med være nummer 1 i de sidste 10 år.

”Jeg må indrømme, at det da er ret fedt. Men det jo ikke er fordi, man vinder noget som sådan. Den personlige tilfredsstillelse ved at være nummer 1 er dog stor. Det beviser jo, at jeg har lavet konsistent godt arbejde i 10 år.”

Han fortsætter:

”Gennem tiden har jeg tit tænkt på, at jeg en dag gerne ville overhale Thomas Hoffman. Men det er ikke fordi, at jeg sidder og fokuserer helt manisk på den her ranking. Jeg bruger den allermest som pejlemærke for, om det er godt nok, det som jeg har lavet.”

Det er Claus Collstrups arbejder i 2017, hvor han fik fire produktioner trykt i Lürzers Archive, der har gjort, at han er sprunget helt til tops over danske art directors, som du kan se ovenfor.

Og hvad der på sin vis er endnu mere imponerende er, at de fire trykte arbejder gav Claus Collstrup en 4. plads over mest trykte art directors i Lürzers Archive i verden sidste år.

Selvlært art director
46-årige Claus Collstrup har 28 års arbejdserfaring på CV’et. Hans langstrakte praktiske erfaring, skyldes blandt andet at han kastede sig direkte ud i grafisk arbejde efter endt gymnasietid.

Han fortæller:

”Mit craft har jeg lært mig selv. Som lille var jeg virkelig god til at tegne, og jeg drømte om at lave tegnefilm. I stedet blev det reklame, og mit første job i branchen var hos Buddig & Jugel, hvor jeg var reklametegner.”

Claus Collstrup var på bureauet i 3 år, hvor han lærte grundstenen til sine grafiske skills. Siden gik det fra bureau til bureau med 2-års intervaller.

Han fortæller:

”Jeg havde stillet et dogme op for mig selv. Dogmet var, at jeg ville være den bedste på det bureau, som jeg var på, og så tage videre til det næste og blive dygtigere dér.”

Undervejs i sin tidlige karriere stiftede Claus Collstrup også sit eget bureau, Pacesetters, med en ven. Efter et par eksperimenterende år lukkede de dog foretagendet, og Claus Collstrup tog til København, hvor han fik arbejde på først Dobberman & Co, Courage!, Ogilvy og Mather og fra – 2014 – Hjaltelin Stahl

Første arbejde i ’arkivet’
Claus Collstrups første arbejde, der kom i Lürzers Archive, var et arbejde for Ford tilbage i 2010, som han lavede, mens han var hos Ogilvy.

Han fortæller:

”Jeg synes jo selv, at Lürzers var det fedeste magasin, og jeg ville hjertens gerne trykkes i det. Så jeg var begyndt at sende ret mange af de ting, jeg lavede ind til dem.  I de første 2-3 år fik jeg dog altid den samme svarmail fra dem: Not selected, not selested, not selected. Men så en dag var den der lige pludselig: Selected.”

Du kan se printet, som var det første, Claus Collstrup fik trykt i Lürzers Archive her:


”Ford-kampagnen var skudt oppefra med en masse rigtige jeans, så det var en ren eksekverings-craft”, fortæller Claus Collstrup om kampagnen, der var på outdoor og print.

Hvordan det var endelig at få et print gennem nåleøjet til Lürzers Archive, husker Claus Collstrup tydeligt:

”Det var et rigitg stort øjeblik for mig. Det var for sindssygt at komme i. Nu havde jeg kigget i magasinet uden at mit eget arbejde var i, i så mange år, og pludselig figurerede jeg der blandt de allerbedste.”

Han tilføjer:

”Mit niveau var blev hævet, og det blev anerkendt. Derefter virkede det som om, at jeg havde fået brudt en barriere og efterfølgende blev det lettere for mig, at få mine arbejder trykt i magasinet.”

Igennem tiden er det som tidligere nævnt indtil videre blevet til 13 trykte kampagner i Lürzers Archive fra Claus Collstrups hånd.

Vi har samlet alle hans entries her nedenfor. Hvis du trykker på billedet, kan du zoome nærmere ind på hver enkel kampagne.

Tager sig tid
I en branche hvor tid er en mangelvare, er det mig en gåde, hvordan Claus Collstrup formår at finpudse sine projekter, så de er stærke nok til at blive udvalgt til Lürzers Archive.

”Da det næsten altid går hurtigt, handler det om, at man beskytter sit lille barn og holder på, at arbejdet ikke er færdigt – og skal forbedres.  Om man så kan frigøre tiden til det, mens man er på bureauet eller bruger ens fritid på det, det er op til en selv. Jeg har tit bare gerne villet have, at det skulle være det nøk federe og har arbejdet videre på det selv.”


Nogle kampagner har Claus Collstrup lavet uden for bureau. Denne er for en lille kæde, der fjerner tatoveringer. Udover at blive trykt i Lürzers Archive vandt den sølv i art direction til Creative Circle Awards i 2014. Der var ingen der vandt guld det år.

Mail fra chefredaktøren
2013 og 2014 var to gode år for Claus Collstrup i Lürzers-regi. Efter han havde fået trykt en god portion arbejder begge år, fik han en dag en uventet mail fra Lürzers Archives chefredaktør, Michael Weinzettl.

Han skrev til mig, at han gerne ville have, at jeg ikke længere brugte deres online submisison system, for at undgå at mine arbejder røg ned i en sort hul af indsendelser. Chefredaktøren  ville være helt sikker på, at han så alt det arbejde, der kom fra mig.”

Det er jo en rimelig heftig anerkendelse og et vink med en vognstang om dit niveau. Har det ikke fået dig til at drømme om en udlandskarriere, når du nu vidste, at dit niveau var til det?

”Det kunne snildt have været afsæt til en udenlandskarriere, men det har ikke været min drøm. Jeg nåede simpelthen at blive for gammel, før det blev en option. Men det er da klart, at hvis jeg havde været ung nu, så havde jeg helt sikkert gjort det.”


Selvtilliden fejler ikke noget hos ‘Mr. Archive’. Sticker på Claus Collstrups Mac. 

Nye ambitioner
Nu hvor Claus Collstrup efterhånden er vant til at få sine arbejder trykt i Lürzers Archive, får det ham ikke op helt op at ringe, på samme måde som tidligere, når han får trykt et print. For nylig har han har dog igen mærket den samme begejstring, som han fik ved sin første trykte Ford-kampagne.

Dette skyldes, at Claus Collstrup det seneste år er begyndt at instruere. I Hjaltelin Stahl-regi har han stået for instruktionen af film for Telia, Trygfonden og senest en kampagne for Alkohol & Samfund.

Og for at det ikke skal være løgn, har sidstnævnte har faktisk bragt Claus Collstrup i Lürzers Archive atter en gang – nu som instruktør (magasinet har udvidet med filmproduktioner, red.).

Du kan se filmen her:

Claus Collstrup fortæller om den seneste anerkendelse fra Lürzers Archive:

”Det er ret fedt, at min første officielle instruktøropgave også ender i Lürzers. Da jeg opdagede det, gav det mig noget nær den samme følelse, som det gav, da jeg i sin tid fik godkendt mit første print.”

Han fortsætter:

”Den eneste bet er, at det ikke tæller med i min ranking som art director, da det er i instruktørkategorien. Men så må jeg jo bare sigte efter at overgå Martin Werner (storvindende dansk reklamefilms-instruktør, red.) på denne front i stedet”, slutter Claus Collstrup med et glimt i øjet.

Man skal nok aldrig sige aldrig, når det gælder Mr. Archive.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer