Musselmalet i Rema 1000 irriterer Royal Copenhagen

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Men selskabet kan ikke gøre noget ved det, og ejeren bag selskabet ser da heller ikke længere Royal Copenhagen som et luksusbrand i Danmark.

Selvom direktøren ikke bryder sig om det, så sælges Royal Copenhagens produkter i Rema 1000 og ifølge deres nye ejer – finske Fiskars – er det danske brand, da heller ikke så eksklusivt længere i Danmark. Og det er heller ikke målet, at det skal blive det.

”I Asien har Royal Copenhagen en stærk position som et luksusbrand, men i Danmark har brandet en bredere profil og sådan skal det også være i fremtiden”, siger Teemu Kangas Kärki, der er direktør for Fikskars forretningsmålet ’Home’ til Berlingske.

Alligevel huer det ikke adm.dir. Mads Ryder i Royal Copenhagen, at man kan købe musselmalet i Rema 1000.

”Vi er færdige, hvis vores brand bliver præsenteret ved siden af en gang hakket flæsk på tilbud”, siger han til Berlingske.

Han kan dog ikke stoppe salget i Rema, da Royal Copenhagen ikke selv har solgt produkterne til discountkæden.

Sandsynligvis er det en af Royal Copenhagens kunder, der har solgt varerne videre.

Ifølge lektor i virksomhedshistorie og ekspert i branding, Mads Morhorst fra CBS, er det en fordel for Rema at sælge musselmalet, men næppe for Royal Copenhagen:

”Det kan indebære en devaluering af Royal Copenhagens brand at ligge i Rema 1000, for det er jo en udpræget discountkæde. Derimod kan Rema 1000 formentlig glæde sig over, at det styrker discountkædens image at have Royal Copenhagen i sin tilbudsavis” (Berlingske Business, p. 14-15).