MyImage Bureau: Ny nr. 1 blandt digitale bureauer

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Manyone der i år topper listen blandt digitalbureauer, rydder nærmest også fladen på imageudsagn. Og så er et nyt bureau på vej op.

Manyone er det bureau med det bedste image blandt digitale bureauer i årets Myimage Bureau analyse.

Fra at ligge på en ottendeplads i 2023, hoppede Manyone op på en flot tredjeplads sidste år, og nu overhaler de så Impact Commerce, der ellers har ligget nr. 1 de to seneste år.

”Det er virkelig bemærkelsesværdigt, at de topper listen, fordi de har udgangspunkt i strategisk design, og samtidig rydder de nærmest fladen på imageudsagnene,” siger Mogens Østergaard, adm. direktør i MyResearch, som står bag MyImage Bureau.

Manyone startede som designbureau – stiftet i 2019 af David Fellah og Lasse Jensby Dahl, der begge var partnere i designbureauet Designit – og Manyone står da også under designbureauer i Bureaubiz’ nøgletalsanalyse i BureauTrends-rapporten.

Merkle (tidligere Isobar og endnu tidligere Magnetix) lå i mange år på førstepladsen. I år er de nummer 3. I 2024 var Merkle med i seks ud af ni toplister på imageudsagn – endda to af dem på førstepladsen (Gode til digitale kompetencer og Gode til at skabe resultater). I år er de ikke med i en eneste top3 på imageudsagn. Til gengæld ligger Manyone nummer 1 på hele seks imageudsagn.

Nyt bureau på vej op

Det kun godt et år gamle bureau The Garden gør det rigtig godt på imageudsagnene. Bureauet et strøget ind på plads nr. 2 både ift. at være Strategisk stærk, Kreativ stærk og Fleksible og agile.

Det er to tidligere Merkle-folk, der står bag The Garden. Jimmi Eriksen og Nicholai Reinseth, der begge havde været en længere årrække hos Merkle, lancerede experience design-bureauet i november 2023. I Bureaubiz blev de citeret for, at de ville ”designe og bygge digitale produkter, services og oplevelser, der løser forretningsproblemer og forbedrer relationen mellem mennesker og virksomheder.”

Jimmi Eriksen uddybede: ”Vi har en klar ambition om at være et af de absolut førende digitale bureauer inden for få år.”

Impact gået frem på fire imageudsagn

Mogens Østergaard fremhæver også Impact Commerce, som har skiftet navn fra Impact i sidste års imageanalyse.

”Det har kostet på kendskab og på præference at skifte navn – som det plejer at gøre for bureauerne. Til gengæld er bureauet gået signifikant frem på fire imageudsagn, bl.a. på e-commerce, hvor de ligger nr. 1, og det har nok været formålet med navneændringen.”

Et bemærkelsesværdigt ryk på toplisten – i opadgående retning – er NoA Ignite, der forrige år lå lige uden for listen som nr. 6, men sidste år røg helt ned på en 10. plads. I år har bureauet kæmpet sig ind som nr. 4. 

Brand Power digitale bureauer

(Sidste års placering i parentes)

  1. Manyone (3)
  2. Impact Commerce (1)
  3. Merkle (2)
  4. NoA Ignite (10)
  5. Vertica (5)

Imageudsagn

God forståelse for kundernes forretning

  1. Manyone (1)
  2. Immeo (3)
  3. NoA Ignite (10)

Gode til at skabe resultater

  1. Manyone (3)
  2. Immeo (6)
  3. Impact Commerce (5)

Strategisk stærke

  1. Manyone (1)
  2. The Garden (n/a)
  3. Immeo (8)

Gode til digitale kompetencer

  1. Manyone (8)
  2. Impact Commerce (7)
  3. Immeo (2)

Kreativ stærke

  1. Manyone (1)
  2. The Garden (n/a)
  3. NoA Ignite (3)

Fleksible og agile

  1. Manyone (1)
  2. The Garden (n/a)
  3. Immeo (4)

Gode til at analysere og anvende data

  1. IIH Nordic (1)
  2. Manyone (11)
  3. Immeo (7)

Gode til at integrere data

  1. Immeo (2)
  2. IIH Nordic (1)
  3. Impact Commerce (9)

Gode til ecommerce

  1. Impact Commerce (3)
  2. Hesehus (1)
  3. Vertica (2)

MyResearch har siden 2008 stået bag gennemførelsen af MyImage Bureau. Indsamling af data er sket i uge 40-46 2024. 993 marketingansvarlige har deltaget, hvilket svarer til 34 pct. af de adspurgte.

Der er spurgt til 26 reklamebureauer, 19 digitale bureauer og 14 mediabureauer.

Brand Power scoren fremkommer gennem en sammenregning af Brand Strength og Brand Position. Brand Strength er kvantitative parametre så som kendskab og om en annoncør ville invitere bureauet med i en pitch. Dette holdes op mod bureauets bruttoavance og dermed får man et tal for Momentum. Brand Position er kvalitative parametre, hvor annoncører med et rimeligt kendskab til et bureau bliver bedt om bedømme, hvorvidt 9 kvalitative udsagn passer på bureauet.