Myte at digitale unge er egoistiske

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Hvis man vil tiltrække de digitale unge, skal man skabe fælles job-oplevelser, social helhed og sammenhold. For de unge sætter sammenhold over individualitet.

De unge er individualistiske og egoistiske. Det er indtrykket af enhver ungdom til enhver tid. Også denne ungdom, der er vokset op med de digitale medier og som konstant sidder begravet i deres computer eller mobiltelefon.

Men intet kunne være mere forkert ifølge en undersøgelse, udført af Søren Schultz Hansen, der også er forfatter til bogen ’Årgang 2012’, der handler om den generation, der blev født samtidig med internettet

Hans undersøgelse handler om den digitale generations entre på arbejdsmarkedet og viser et billede af unge, der har netværk og relationer som deres levebrød og at det ligger dem meget fjernt at skabe succes på bekostning af andre.

”Hvis man tror, de lever som egoister, så er det fuldstændig forkert. Det første og sidste, de nævner i forbindelse med beskrivelsen af den perfekte arbejdsplads, er fællesskabet. Ikke bare fagligt, men også socialt”, siger Søren Schultz Hansen til Jyllands-Posten.

Undersøgelserne viser, at et arbejde for de unge er lig med det sociale liv og samtidig er den vigtigste kilde til socialt samvær, venner og personlig anerkendelse og værdi.

Også Jens Christian Nielsen, der er forskningsleder på Center for Ungdomsforskning ved Aarhus Universitet og som beskæftiger sig med unges forventninger og inklusion på arbejdsmarkedet, oplever at de digitale indfødte associeres med ord som egoister, svære at fastholde og usolidariske. Og at det slet ikke stemmer overens med virkeligheden.

Han opfordrer virksomheder til at tænke handlingsorienteret kollektivistisk i hverdagen. Og det handler ikke om mere bordfodbold eller flere sommerfester, men om at skabe sammenhæng og forståelse for hinandens jobfunktioner, så man ved hvad hinanden laver og hvorfor.

Kort sagt en fælles job-oplevelse, social helhed og sammenhold (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 19).