Af Esther Selig

Måske giver Google håb forude i forhold til det besværlige analysearbejde...

Esther Selig er stifter/tekstforfatter i Sunrise Reklamebureau

Analysearbejde er besværligt. Man skal ha’ lange møder med mennesker der går med slips og bruger ord som “kvalitativ” og “variabler”, man skal forholde sig til endeløse rækker af besynderlige spørgsmål, og når analysen er gennemført skal man slæbe sig igennem tusindvis af tabeller og nærlæse konklusioner, der måske ikke lige fortæller en dét, man havde håbet på. Nederen, som de siger på P4.

Måske er der håb forude. Måske er det muligt at få nogle nemme, hurtige svar uden at skulle betale for det? Übersøgemaskinen Google har netop lanceret “Google Insights for Search” , en gratis søgemaskine, der kan fortælle hvad der søges efter og hvornår. Det folk søger efter fortæller jo en masse om, hvad der rør sig i tiden og, hej, så får man jo en helt dugfrisk opdatering på hvad der sker lige her og nu.

Den nørdede baggrund:

Kort fortalt er Google Insights for Search en “søgemaskine til søgemaskinen”, et værktøj, hvor man kan få lov at søge i statistikken for søgninger foretaget på Google i hele verden. I søgningerne kan man tage udgangspunkt i “søgeord”, “geografi” eller “tidsinterval”. Desuden kan man filtrere søgningerne efter samme emner samt “kategorier”. Der er mulighed for at søge på op til 5 emner ad gangen, og sammen med resultatet vises “top søgninger” og “stigende søgninger”, som er relateret til emnet.

Servicen er endnu på beta-stadiet, så interfacet er på engelsk, og det smitter blandt andet af på kategorierne, men det er forventeligt, at der løbende vil ske opdateringer af såvel interface som sprog.

Hvem bruger Google? Alle!

Ifølge Danmarks Statistik (“Befolkningens it-færdigheder 2007”) har 83 % af den danske befolkning adgang til Internettet fra hjemmet (9 ud af 10 via bredbåndsforbindelser). I Danmark sidder Google (næsten) fuldstændigt på søgemarkedet. I følge Digital-frontier.dk foretrækker hele 94 % af danskerne at bruge Google til søgninger på nettet. Så det er ikke helt urimeligt at sige at de tendenser, der viser sig på Google, beskriver tendenser i Danmark. På verdensplan er tallene noget anderledes, men Google er også markant den største spiller worldwide.

Oraklet fra Delfi?

Ikke helt. For der er en del ting, vi ikke kan få at vide. Vi kan få noget at vide om geografi – fx om sønderjyder søger mere efter “trailere” end fynboer. Men vi kan ikke få noget at vide om alder, køn, uddannelse, indkomst eller lignende. Eller hvorfor. De statistiske resultater kan vi få, men konklusionerne må vi selv drage, og her skal vi være forsigtige.

Forsigtige fordi grundlaget udelukkende er online-søgninger. Bevares, online-adfærd siger en del om brugernes øvrige adfærd, men der er mange forskellige grunde til at søge. Og forsigtige fordi et enkelt søgeord kan have mange årsager/sammenhænge. Tager vi fx “trailer”, så viser “top søgninger” relateret til “trailer” at det, der bliver søgt mest på, er “movie trailer” og at “Brenderup trailer” kun bliver søgt halvt så mange gange. Samt at Danmarks mest populære køkken er “Karolines Køkken”. Tag den HTH.

Hvad kan det så bruges det til?

Der er masser af forbehold, men faktum er at “Google Insights for Search” ligner begyndelsen på noget interessant, i hvert fald til en hurtig desk research.

Det har vi så leget lidt med for at se hvordan verdens navle ala bureaubranchen ser ud i den optik, samt hvad vi sådan umiddelbart kan få svar på. God fornøjelse.

Reklamebureauer iflg. Google

En søgning på “reklamebureau”, de seneste 12 mdr i Danmark, fortæller om en vis interesse (så har vi vist ikke sagt for meget).

Interessen udtrykkes ved tallet “69”, som man så kun ser, hvis man er logget ind med en Google account. Dette tal er så ikke det absolutte antal søgninger, men udtryk for en indeksering.

Vi ser, at interessen dykker voldsomt i december, hvilket er forventeligt. Vi ser også at den vokser kraftigt i juni. Betyder det, at juni er måneden, hvor annoncørerne for alvor er ude og kigge efter nyt bureau? Eller er juni måneden, hvor diverse studerende omsider får taget sig sammen til at lede efter praktik- og elevpladser? Det får vi absolut ingen svar på her, til gengæld ser det ud som om, man skal bo i Århus, København eller på Fyn for overhovedet at interesse sig for søgeordet “reklamebureau”.

Sandheden om de danske bureauer.

Den kvalificerede marketingperson søger naturligvis på bureaunavn. Det har vi så også gjort. Vi har taget max. antal samtidige søgninger (5) og sammenholdt nogle af tidens store og medieomtalte bureauer – samt os selv (Sunrise).

Her er det jo smukt at konstatere, at Kunde, Propaganda og Partners kommer flot ud, men det samme gør Sunrise Reklamebureau. Det var så indtil, vi borede lidt dybere og opdagede, at søgninger på Sunrise indbefattede søgninger efter en vis Sunrise Adams, der åbenbart er en kendt pornostjerne fra det solbeskinnede Florida. Nej, du får ikke link til hendes hjemmeside her.

Det store, store spørgsmål. Hvad optager verden lige nu?

Bureaufolk er jo mennesker med udsyn og interesse for andet end topplaceringer i “Den Glade Seer” og Cannes og den slags. Så selvklart er vi straks ude for at tage temperaturen på verden ifølge Google. Hvad fx har optaget sindene i USA i de forløbne 12 mdr: Præsidentvalget? Krigen i Irak? Osama bin Laden? Kina, OL, menneskerettigheder? Nixen, de suverænt mest populære søgeord i USA følger neden for:

  • 1. myspace
  • 2. yahoo
  • 3. youtube
  • 4. google
  • 5. weather
  • 6. ebay
  • 7. craigslist
  • 8. you tube
  • 9. mapquest
  • 10. facebook

Og, ja, mønstret er det samme i DK. Hverken Anders Fog, Katja Kean eller Rolf Pittelkow, kan slå sociale sites, krak, dmi og DR.

Hvad er det, de unge vil ha’?

Nå, men det er altså de sociale sites, der er populære, også herhjemme. Så lad os tage temperaturen på det: Ud fra avislæsning kan man nemt få det indtryk, at Facebook er det mest populære site blandt unge. Lidt ligesom det sidste år hed sig, at Second Life var stedet, hvis virksomheder skulle gøre sig håb om en fremtid i det, der dengang stadig hed “Cyberspace”.

Her ser vi (jan. 07 til jul. 08):

Facebook har fat stadigvæk, men faktisk har det danske ungdomssite Arto indtil februar 2008 været mere populært. Vi ser, at Arto peaker markant i januar, og den trænede avislæser vil selvfølgelig straks afkode et sådant peak med: Skandale.

Og ganske rigtigt – det var lige i den periode, at en elev blev smidt ud af en nordsjællandsk skole, fordi han havde hængt en lærer ud på Arto med prædikatet “pædofil”. Det sidste får vi dog ikke svar på her. Vil man i dybden, må man ty til andre databaser, som koster penge. Infomedia, i dette tilfælde.

Og Second Life? Tja… Second Death? Den slæber sig lige akkurat ind med laveste indekstal.

Måske får man alligevel brug for ham analysefætteren?

Indtil videre ser Google Search interessant ud, men resultaterne er for usikre til at man kan bruge dem til andet, end at få verificeret nogle mavefornemmelser. Prøv for sjovs skyld selv at søge på Danmark, alle år og følgende 5 søgeord: Bilka. Føtex. Juletræ. Opskrift. Nybolig.

Så ser I hvem der med fordel kunne tænke offensivt på deres website i december.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club