“Mangel på talent er der nok af”.
Sådan lyder temaet for den rekrutteringskampagne, som Nørgård Mikkelsen netop har lanceret. Bureauet har løbende siden 2000 kørt sit eget forløb, en såkaldt Testcamp, for at tiltrække unge, kreative talenter.
De bedste af slagsen bliver tilbudt en reel uddannelse – en treårig elevplads, der svarer til den klassiske mesterlære. Så mens andre bureauer som f.eks. RecommendedZupa med deres Gnomer og We Love People har valgt valgt andre modeller for talentudvikling, sværger Nørgård Mikkelsen til mesterlære.
“Hos Nørgård Mikkelsen lever vi af talentmasse og har konstant fokus på at skaffe nye talenter. Vores elever bliver oplært i de basale håndværk inden for tekst- eller AD, og får herfra lov til at arbejde med alt fra emballager, detail, film og ikke mindst digitale kampagner og -platforme, som er et område, vi fokuserer særligt på,” siger Viggo Thomsen, kreativ direktør hos Nørgård Mikkelsen.
Det er syvende gang, at Nørgård Mikkelsen afholder Testcamp, svarende til hvert år i det nye årtusind – dog er det andet i år i træk, at bureauet opfordrer talenter til at dyste om elevpladser.
“Vi får energi ind, men vi bruger også energi på at lære eleverne godt op. Vi har hidtil hentet 2-3 elever hver gang, og langt de fleste har fået job på bureauet bagefter,” siger Viggo Thomsen.
Gennem annoncer, skolebesøg og en stor indsats på de sociale medier – en rekrutteringskampagne, som de to elever fra sidste år står for – opfordrer Nørgård Mikkelsen de unge kreative til at klikke sig ind på Testcamp.dk, hvor de kan downloade et opgavesæt, som skal løses og sendes ind til Nørgård Mikkelsen.
“I 2011 blev opgavesættet downloadet 300 gange, og 50 indsendte opgaven. Heraf udvalgte vi 10 til en workshop over en dag eller to, hvorefter 5 talenter gik videre til Testcampen, der er en måneds lønnet praktik på bureauet. Og vi tilbød 2 af dem en elevplads,” siger Viggo Thomsen.
Allerede nu har kampagnen overgået sidste års indledende resultat, idet mere end 300 på nuværende tidspunkt har downloadet et opgavesæt, som Nørgård Mikkelsens seniorer sidenhen vil bedømme.
Deadline for indsendelse af opgavesættet er 1. juli, og interesserede kan se mere på testcamp-siden eller Facebook-siden.