Når koncernmarketingdirektøren står bag toplederkonferencen

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: ISS’ koncernmarketingdirektør planlægger minutiøst den årlige topleder- konference.

Når ISS’ koncernmarketingdirektør, Peter Ankerstjerne planlægger lederkonferencer, tager han både virksomhedens brand og det lokale islæt fra det land, konferencen holdes i, med som en del af konference set-up’et.

Sidste gang, da han samlede ISS’ 450 topledere fra 53 lande, omdannede han f.eks. et hotel til et ISS hotel – blandt andet blev hotellets billeder skiftet ud med billeder af ISS ansatte og hotellets personale fik ISS uniformer på – med det formål at skabe et fælles univers.

De årlige lederkonferencer er planlagt ned til mindste detalje for at sikre, at alt passer ind i temaet og at der er en sammenhængende historie i konferencen.

”Vi kan ikke have små ’babyer’, der dukker op fra forskellige afdelinger, der vil have præsenteret en ny indkøbsstrategi eller et nyt sponsorat. Vi kører en meget stringent, rød linje”, siger koncernmarketingdirektøren til Børsen.

I en så stor virksomhed som ISS er det en udfordring at sikre, at virksomhedens principper bliver efterlevet. En af metoderne til at sikre dette, som Peter Ankerstjerne brugte på dette års lederkonference, var at præsentere toplederne for fire store cases med rigtige ISS-kunder.

Toplederne blev inddelt i grupper og opgaven var at sikre opfyldelsen af kundekontrakten fra implementering på tværs af lande og til hvordan kontakten med kunde skulle forløbe.

Via et interaktivt system kunne grupperne holde møder  med kunderne eller ringe og maile til dem. Og løsningerne gav point for forståelse, sympati osv. – og til sidst blev der udpeget en vinder.

Tanken er at skabe en relation til kunden, samt en relation deltagerne imellem, som kun ses den ene gang om året og ellers arbejder i deres respektive lande.

Men den årlige ISS-toplederkonference er ikke kun faglig. Peter Ankerstjerne planlægger mad og underholdning, der afspejler det land, som konferencen holdes i.

Sidste gang blev konferencen holdt i London og de 450 topledere blev taget med på en typisk, britisk pub og fik serveret traditionel pubmad. Det er ikke alle deltagere, der altid er lige tilfredse med det lokale islæt, men koncernmarketingdirektøren mener, at det er vigtigt, at man kan mærke, hvilket land man holder konferencen i og derfor er der lokal musik, lokal mad og lokal vin eller øl.

Sidste år var Peter Ankerstjerne nomineret som årets mødeplanlægger ved MPI Awards (Børsen, Møder og Konferencer, p. 11).