Naked har valgt en anden strategi, som lige efter sommerferien førte til en beslutning om at lukke bureauets afdeling i København. Men hvis nogen troede, at det betød, at de ikke havde noget at lave i København, så tog de fejl.
Netop i disse dag folder et Nokia-projekt sig ud på globalt niveau skabt af Naked i København.
Udover Casper Willer , der nu er flyttet til London som Nakeds europæiske kreative direktør, har holdet bag projektet været Luong Lu, Trine Nielsen, Alexander Sekjær og Mette Hørdum fra Naked suppleret med det digitale produktionsselskab Bacon De Czar.
Fokus i kampagnen er på den nye Nokia Lumia 1020’s kamera og projektet udfordrer begrebet crowdsourced journalistik ved at lade folk beslutte, hvilke nyheder de ønsker at se .
Kort fortalt handler “The Zoom Project” om at udfordre den konventionelle nyhedsformidling, og i stedet tilbyde virkelig co-creation af nyheder med og for offentligheden.
En række kendte fotojournalister og bloggere er placeret rundt omkring i verden, klar til at modtage twitter-baserede anmodninger og forslag til historier.
På det rapporterende hold er bl.a. Jan Grarup , sidste års vinder af World Press Photo Awards, samt Kenneth Nguyen, Emmal Leth, Rasmus W. Karlsen, Young & Jamel Sundoo.
Reporterne vil i den kommende tid rapportere fra bla. Brasilien, Thailand, Island, Spanien, Frankrig, Israel, samt selvfølgelig København.
Projektet vil leve på tværs af forskellige kanaler med den centrale #ZOOMPROJECT som epicentret, samt det centrale site www.thezoomproject.com hvor folk kan kommentere eksisterende historier, se hvor reporterne er i øjeblikket, og komme med nye anmodninger selv.
Indenfor den allerførste uge, har projektet allerede fået en noget uventet opmærksomhed, i form af en af historierne er blevet ” breaking news ” på CNN , med en historie fra “Lærerens Protester” i Rio, som reporter Kenneth Nguyen, har fanget.
De københavnske Naked-folk har tidligere været involveret i et prisvindende Nokia-projekt – “Open Song Project”, som gik hele vejen til Webby’s og blev hædret ved siden af Nike Fuelband. Desuden er de fortsat involveret i Coca-Cola projekter, som dog fortsætter i London.
“Det føles som en værdig dansk sortie for hele holdet der har arbejdet med Nokia i en årrække, hvor vi har udfordret rammerne for, hvordan man kan inkludere brugerne mere direkte i markedsføringen, og som en del af den kreative idé,” siger Casper Willer og fortsætter:
“Det har været, og er en glæde, at arbejde med en fremadsynet kunde, der kan se potentialet i angribe markedet på en anderledes måde. Vi håber på fortsat at kunne skabe stærke nordiske løsninger, ud af London.”
https://www.youtube.com/watch?v=o4fo0XAk8zA