Brand Finance kigger hvert år på de mest værdifulde lande-brands i verden. Og lige før deadline nåede Volkswagen at erkende, at der var fiflet med 11 mio. dieselbiler fra koncernen. Softwaren, skabt til at snyde forurenings-målinger, har ramt VW’s omdømme for fuldt drøn, og det har også potentialet til at skade Tysklands ditto.
På listen over Nation Brand Value går Tyskland 4 pct. tilbage – den største tilbagegang blandt de 7 øverste lande på listen. Tysklands samlede 3. plads er dog ikke umiddelbart i fare, bl.a. fordi Nation Brand Value afhænger af BNP’en.
Men på den underliggende Nation Brand Strength har Tyskland mistet sin førsteplads. Tyskland er end ikke på denne Top10 længere. Ny nr. 1 er Singapore, efterfulgt af Schweiz.
På den store liste over Most valuable Nation Brands er USA urørlig som nr. 1. Sverige holder fast i 17. plads, mens værdien af Danmarks brand rækker til en 27. plads i 2015.
Siden sidste år har vi overhalet Norge og Thailand, mens førnævnte Singapore har overhalet os – i 2014 var Danmark nr. 28 på listen.