National branding uden effekt: Måske sku’ regeringen har hyret nogle bureaufolk.

Peter Engholm
25@mail.dk

Danmark har ikke rykket sig i internationalt omdømme, trods et budget på 400 mio. kr. Det store Markedsføringspanel, der har rådgivet regeringen, var stort set uden markedsførings- og bureau-baggrund.

Regeringen lancerede i 2007 “Handlingsplan for offensiv global markedsføring af Danmark” og oprettede sidste sommer et Markedsføringspanel på 30 personer, der bl.a. skulle rådgive regeringen om markedsføringen af Danmark og foreslå initiativer.

I Børsen MedieMarked i dag kritiseres brandingen af Danmark, fordi tre års budget på 400 mio. kr. ikke har sat sig spor i den internationale omdømme-skala ved navn Anholt-GfK Roper Nation Brands Index. I den seneste måling ligger Danmark fortsat på en 14. plads.

Den tilsyneladende fastlåste plads er ikke tilfredsstillende, erkender formanden for Markedsføringspanelet, adm. dir. i Henning Larsen Architects Mette Kynne Frandsen, over for avisen.

Børsen konstaterer, at selv om det er Markedsføringspanelet, der er kommet med forslag til, hvordan pengene skulle anvendes, kan Mette Kynne Fransen ikke give noget svar på, hvorfor de første 400 mio. kr. ikke har givet effekt – andet end, at “man ikke kan forvente, at omdømmet ændrer sig fra dag til dag. Det er et langt, sejt træk”.

Men et kig på panelet kunne give et bud. For kun 2 ud af de 30 panelmedlemmer havde en egentlig markedsføringsbaggrund: Business area director, Anette Holm, fra Arla og Tina Ebler, tidl. marketing director i Vestas. Nu selvstændig rådgiver inden for netop marketing, branding og forretningsudvikling.

Svaret fra Økonomi- og Erhvervsministeriet til Bureaubiz var dengang, at det kom an på, hvordan man definerer markedsføring, og et væsentligt element i markedsføringen af et land er pressekontakt og kommunikation.

Ikke at der heller var mange presse- og kommunikationsfolk i panelet – en tidligere journalist og en kommunikerende direktør – og af bureaufolk var der decideret ingen.

“Dels ville der være diskussionen om, hvem man skulle vælge, dels ønsker jeg ikke et medlem af panelet, der i princippet også skal sælge mig noget,” lød svaret dengang fra Pelle Øby Andersen, markedsføringschef i Økonomi- og Erhvervsministeriet.

Dansk Erhverv valgte globaliseringschef Linda Jakobsen til at sidde i Markedsføringspanelet og spurgte ikke brancheforeningen DRRB. Her undrede formanden Jan Olsen sig:

“Vores medlemmer ligger i den grad inde med en viden om markedsføring. Det gælder ikke bare bureauer, der har tidligere har markedsført Danmark i udlandet, men også bureauer, der har markedsført udlandet herhjemme. Vi har om nogen forudsætningerne for at rådgive om markedsføring,” siger Jan Olsen.

Det kan enhver jo sige, men noget kunne tyde på, at netop denne ekspertise har været en mangelvare.

Regeringspartierne har sammen med DF, Soc.dem. og Det Radikale underskrevet en aftale, der giver brandingaktiviteterne 210 mio. kr. de kommende to år. Her vil Markedsføringspanalets anbefalinger, som økonomi- og erhvervsminister Brian Mikkelsen har kvitteret for, også spille ind. Hvad angår Nation Brands Index, vil det fortsat bruges som succeskriterium, men blive suppleret med målinger på effekter af de enkelte tiltag.