Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Præsidenten skifter hvid til sort – og dette forhold har tilsyneladende ”over night” skiftet USA’s brand fra sort til hvidt.

Den amerikanske præsident skifter d. 20. januar fra hvid til sort. Men samtidig ser det ud til, at valget af Barack Obama på et splitsekund har flyttet USA som brand fra sort til hvid.

Det er i hvert fald det indtryk, reaktionerne overalt i verden efterlader. I en række år har man talt om, at USA’s ry ude i verden aldrig har været så dårligt, som det er nu. eller i hvert indtil d. 3. nobember. Men onsdag d. 5. november var stemningen stik modsat – som ved et tryllesalg elskede alle USA igen.

“Lige som små drenge er fascineret af store muskler, er der også en universel fascination af magt, og dette er en meget stærk del af det amerikanske brand. Samtidig er USA – i hvert fald blandt en del generationer – det eneste land, der for alvor kan skabe forandringer. Men George W. Bush har mere fremtrådt som en kristen jihad, og jeg tror, at stupiditeten, frygten og alt det, der var galt med Bush, det forsvinder med et trylleslag ved valget af Obama. Hele den mentale kapital i det amerikanske brand frigøres”, siger Frederik Preisler, partner i Propaganda McCann.

Kynikere vil trække den politiske virkelighed ind og påpege, at Obama vil få meget svært ved at leve op til forventningerne. Men her vil hans oratoriske begavelse komme ham til hjælp.

“Jeg hører jo til dem, der mener, at alt handler om kommunikation, og jeg tror, Obamas formidlingsmæssige begavelse vil få stor betydning. Hvis han f.eks. sidder i møde med mellemøstlige ledere, så vil den kunne hjælpe ham til at undgå at skabe splittelse. Selvfølgelig vil der være dem, der hurtigt bliver skuffet over, at han ikke har løst alle problemer om et par måneder, men jeg tror, at genrejsningen af USA som brand vil være sejlivet, for Obama vil kæmpe hårdt for at løse sit livsprojekt – og han vil være god til at formidle det”, siger Frederik Preisler og tilføjer:

“Det mest geniale, han har præsteret, er nok, at han har taget patent på håbet. Hans valgsejr er en sejr over kynismen – nu er der håb igen, og det falder godt i tråd med de amerikanske værdier. Landet der ikke kun er en supermagt i kraft af våben men også i kraft af at være mulighedernes land, og det er jo en meget mere positiv historie”, siger Frederik Preisler.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club