Native ads på vej mod halvdelen af digital annoncering

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Ikke alle steder banes vejen for native advertising. Men nye tal spår, at markedet vil vokse voldsomt den næste håndfuld år.

Native advertising har stadig noget forkætret over sig – noget advertorial, noget tekstreklame, som vor mor lavede den.

Men to nye rapporter giver fortalerne både skulderklap og medvind, for annonce-formen står foran et regulært boom, lyder det.

Yahoo og Enders Analysis har offentliggjort tal, der viser, at native advertising vil stå for over halvdelen af al digital display-annoncering i Europa inden for de nærmeste fem år.

Den anslåede markedsandel på 52 pct. i 2020 bliver opnået via en 156 pct. stigning, til 13,2 mia. euro, svarende til næsten 100 milliarder kr.

Bag stigningen ligger, at stadig flere søger content via deres smartphones og tablets. Mobilen vil om 4-5 år stå for to tredjedele af den samlede native advertising, og de 65 mia. kr. er en næsten en seksdobling i forhold til 2015-omsætningen.