Bureaunyt: Bureau laver lydidentitet for DR

Emil Malte Simonsen
emil.s@bureaubiz.dk

Læs også: Home vælger Knowit som nyt digitalbureau, Gjensidige forlænger sponsorat af dansk kvindefodbold, og Kailow fusionerer med grafisk trykkeri.

Home vælger Knowit som nyt digitalbureau
Et opkøb har indirekte forseglet et nyt samarbejde mellem mæglerkæden Home og Knowit Experience. Tre bureauer var nemlig inviteret til kaffemøder i forbindelse med, at Home var var på udkig efter et nyt digitalbureau. To af dem blev i mellemtiden til ét bureau, da Knowit Experience i midten af december annoncerede opkøbet af 1508, der også var i spil til opgaven om at “redefinere og innovere kunderejsen.”

Til Markedsføring siger Homes CMO, Morten Risgaard-Dam, at man bl.a. har været på udkig efter et nyt digitalbureau, da han syntes, der var “behov for at få afdækket den fulde kunderejse efter en lang pandemi-periode, hvor mange har ændret deres vaner.” 

”Så vi ville gerne have nogle bud på, hvad vi måske kunne gøre bedre – eller anderledes. Og der synes vi, at Knowit Experience demonstrerede et meget overbevisende tværfagligt setup, som kun blev styrket af, at 1508 kom med i arsenalet,” siger han.

Kailow fusionerer med grafisk trykkeri
Et årelangt samarbejde er nu blevet til en sammensmeltning. Det grafiske trykkeri Hermann & Fischer er blevet fusioneret ind i Kailow Graphic, der arbejder med produktion af tryk og print, emballage og displays. Virksomheden fortsætter under Kailow-navnet.

Bureau laver lydidentitet for DR
Bureauet Unmute, der specialiserer sig i lyd, står bag udviklingen af ‘Lyden af DR’. Den nye lyd skal gå på tværs af kanaler og platforme og være med til at styrke DR-brandets sammenhængskraft midt i en omfattende digital transformation.

Projektet er en del af en større rebranding af DR’s kanaler og ifølge Anders Thulin, head of creative & design i DR, var netop lydidentitet en naturlig tilføjelse til DR’s brand-portfolio.

“Den digitale udvikling på vores platforme startede allerede for år tilbage. Der lavede vi et redesign af de forskellige tv-kanaler, hvor de alle skulle have nogle grafiske grundelementer til fælles. Tidligere havde kanalerne haft hver deres retning, og de brugte forskellige skrifttyper, farver og musik. Vi ville gerne prøve at binde det hele lidt mere sammen, og den nye lydidentitet er også et grundelement i designværktøjskassen,” siger Anders Thulin i en pressemeddelelse. Han fortsætter:

“Når man ser vores DR-logo, skal lyden fungere som en tvilling til logoet. Og målet er, at efter noget tid, når man spiller lyden på vores platforme, så registrerer lytteren automatisk, at det her er DR, på samme måde som når man ser det visuelle logo.”

Udrulningen af den nye lydidentitet er i gang på tværs af DR.

Se casefilm om tilblivelsen af lyden her:

Gjensidige forlænger sponsorat af dansk kvindefodbold
Gjensidige øger sin økonomiske investering og forlænger partnerskabet med Kvindeligaen og DBU. Det betyder, at Gjensidige forbliver navnesponsor for den bedste kvindelige fodboldrække i Danmark, der frem til sommeren 2025 fortsat hedder Gjensidige Kvindeliga. Samtidig udvider Gjensidige med rettighederne til kvindernes pokalturnering, der fremover kommer til at gå under navne Gjensidige Kvindepokalen. 

Danmarks bedste kvindelige fodboldrække har heddet Gjensidige Kvindeliga siden sommeren 2019, hvor parterne indgik aftalen.

Begge parter er enige om ikke at oplyse sponsoratets størrelse.