Bureaunyt: GroupM bliver Google partner

Emil Malte Simonsen
emil.s@bureaubiz.dk

Læs også: Dansk produktionsselskab udvider til Sverige, digitalt bureau og reklamebureau fusionerer og Valtech står bag ny digital læringsplatform.

GroupM bliver Google-salgspartner
GroupM Nordic er blevet certificeret Google marketing platform sales partner, hvilket betyder, at mediebureaugruppen kan forhandle licenser til samtlige produkter indenfor Googles marketing platform. 

GroupM øger med partnerskabet sin investeringen i konsulentforretningen fremgår det af en pressemeddelelse, og styrker med dette ambitionen om at gå fra at være en mediebureaugruppe til at være et digitalt konsulenthus, som man tidligere har meldt ud, bl.a. her.

CEO Jonas Hemmingsen, siger, at Google-partnerskabet sender et “klart signal om, at vi som konsulenthus har indfriet vores ambitioner om at være blandt de mest kompetente rådgivere indenfor marketing technology,” og at man forventer, at partnerskabet vil accellerere rådvigningsforretningen indenfor digital transformation.

GroupM Nordic opretter også en ny nordisk forretningsenhed, der er dedikeret til Google sales partner-funktionen, og som Michael Hein Krogh bliver daglig leder af. 

Dansk produktionsselskab udvider til Sverige
Thirsty udvider med et kontor i Stockholm. Samtidig indgår produktionsselskabet et partnerskab med executive producer hos Hobbyfilm i Stockholm, Niklas Adolfsson.

Thirsty etablerer samtidig en content-afdeling, Direct, der henvender sig til kunder med et behov for at få udviklet og produceret andre formater end reklamefilm.

Stifter og partner i Thirsty, Niels Kau, siger i en pressemeddelelse, at håbet er, at man med det nye kontor vil styrke Thirstys brand – også uden for Norden – og skabe en bredere international kontaktflade. Samtidig håber man at kunne styrke selskabets instruktørprofil, da man kan tilbyde instruktører en stærkere eksponering. 

Promarketing og Markant Reklamebureau fusionerer
Det digitale bureau Promarketing og Markant Reklamebureau slår pjalterne sammen under navnet Markant. Bureauerne har længe boet under samme tag og har samarbejdet om en række kunder, men ønsker nu at samle kompetencerne i ét samarbejde. 

Formelt er selskaberne stadig delt i to selskaber: Markant Creative og Markant reklamebureau. Markant Creative samler de digitale og kreative kompetencer, og ejes og ledes til daglig af CEO Jakob Storm Christiansen sammen med de digitale specialister Trine Bøndergaard Jakobsen og Daniel Nielsen.

Markant Reklamebureau samler kompetencer inden for fødevarekommunikation, emballagedesign, strategi og branding. Markant reklamebureau ejes og ledes fortsat af Henrik Schultz Pedersen, der har fokus på kundekontakt, og Nick Højgaard, der har det kreative ansvar.

Det nye Markant får i alt 20 medarbejdere – 13 i Markant Creative, der kommer fra Promarketing, og 7 i Markant Reklamebureau. Alle medarbejdere forbliver, og der kommer også flere til, oplyser Jakob Storm.

Valtech bag ny digital læringsplatform
Videncenter for Digital Handel lancerer en ny digital læringsplatform, EcomTrainer. Valtech står bag design og udvikling og har assisteret Videncenter for Digital Handel med strategi. 

Læringsplatformen skal hjælpe og træne handelselever med at opbygge kompetencer inden for digitalt salg og markedsføring, og er et led i regeringens ‘Vækstplan for handel og logistik’. 
 
”Dette er kun startskuddet. Der er mange flere muligheder for at gøre den digitale forankring mere
relevant i undervisningen og med de foreløbige tilbagemeldinger vi har fået fra både elever og
undervisere, er det helt klart et område, der skal fokuseres mere på,” lyder det fra Lars Henrik
Larsen, der er chef for Videncenter for Digital Handle med strategi.

EcomTrainer er tilgængelig for alle landets erhvervsskoler fra den 9. marts 2021.