Fingerspitz bruger medarbejderne til eksperiment
Som bureau med mange fødevarekunder har Fingerspitz Reklamebureau sat sig for at undersøge nærmere, hvilke barrierer der findes for, at man stopper med at spise kød, og i det hele taget spiser mere miljøvenlig mad.
Det kan man undersøge på mange måder, bl.a. ved at spørge forbrugerne, men Fingerspitz griber det an på en anden – og mere personlig måde.
”Al forandring starter med kommunikation – hos os selv og hos vores kunder. Som reklamebureau er kommunikation vores kerneforretning. Det er også det vigtigste redskab til at ændre adfærd, holdninger og skabe forandring. Her kan vi som bureau gå foran og være med til at skubbe på en bæredygtig udvikling”, siger Anna Kromann Aagaard, adm. direktør hos Fingerspitz.
Det gør man så ved at den fælles daglige frokost på bureauet i marts måned står på vegetarisk kost. Og ikke nok med det. De 20 medarbejdere spiser også vegetarisk derhjemme i marts.
Dog kun i den udstrækning, at baglandet ønsker at være med. Og det gør kun eksperimentet mere interessant, lyder det fra direktøren.
”Eksperimentet bliver jo for alvor interessant, når vi oplever mange forskellige og individuelle reaktioner på at undvære kød i en måned”, siger Anna Aagaard og tilføjer, at de empiriske erfaringer vil blive brugt i bureauets arbejde for bureauets fødevarekunder.
HTML24 køber Triptale og ser på flere opkøbsmuligheder
Softwarevirksomheden HTML 24 har købt den danske appvirksomhed Triptale, der har eksisteret i otte år.
”Overtagelsen af Triptale er et led i HTML24s langsigtede strategi, hvor vi fokuserer på udvælge færre kundesegmenter og flere faste drifts- og vedligeholdelsesaftaler, da det er dér, vi skaber den største værdi for kunderne. Købet af Triptale gør det muligt for os, at tilbyde endnu bedre service til en bred vifte af de kunder vi i forvejen arbejder med, som allerede har udtrykt ønske om udvikling af native apps,” siger Bo Møller. stifter og adm. direktør i HTML24.
Hos HTML24 fortsætter man med at kigge efter interessante opkøb i branchen, fortæller Bo Møller:
”Vi ser købet som vores første lille opkøb for at dyppe tæerne lidt forsigtigt i opkøbs-poolen. Fremadrettet vil vi se på flere muligheder for opkøb, men vi synes det gav mening at starte med en lille virksomhed, så vi kan starte med at lære af eventuelt små fejltagelser som forhåbentlig også kun har små konsekvenser. Ikke fordi vi forventer fejl, men simpelthen fordi vi gerne vil gå lidt konservativt til værks.”
Triptale fortsætter under eget brand.
Svensk bureau slår dørene op i København
Det stockholmske kommunikationsbureau, AWB (A World Beneath), åbner fra marts en dansk afdeling. Fokus i den danske afdeling bliver på strategiske PR- og kommunikationsopgaver fra idé- og konceptudvikling til eventproduktion, influencer marketing og markedsføring på sociale medier.
I Sverige har bureauet, der blev etableret i 2004 haft fokus på populærkulturen, siger Josefina Hillman, der er strategisk projektleder og medejer i AWB, og her mener man, at man også vil kunne få en fod indenfor i Danmark.
”Vi tror, at vi kan bidrage med noget helt unikt på det danske marked med den profil, vi har. Ganske enkelt fordi vi både kan stå for det kreative og strategiske arbejde samtidig med, at vi har relationerne og netværket på begge sider af sundet til skabe resultater for vores kunder. Det, mener vi både, vil være attraktivt for nye danske kunder, og samtidig har et bureau med base i København også været et ønske fra flere af vores eksisterende kunder,
Bureauchefen for det danske bureau bliver Christian Laustrup Møller, der kommer fra madmagasinet Copenhagen Food, hvor han var redaktør og også har en baggrund hos Allright Agency, hvor han var tekstforfatter.
Fra venstre Josefina Hillman, partner og strategisk projektleder Sofie Clason, projektleder og Christian Laustrup Møller, bureauchef og ansvarlig for AWB Denmark.
International pris til Frankly
For godt et år siden skiftede den danske hørevirksomhed officielt navn og visuel identitet fra William Demant Holding til Demant.
Digitalbureauet Frankly stod for rebrandingen af virksomheden med en ny grundfortælling, nyt logo, ny brandarkitektur inkl. co-branding med sub-brands og en make-over af den visuelle identitet.
Demant har 16 sub-brands under sig heriblandt Oticon, Bernafon, Sennheiser og Interacoustics og det betød, at moderselskabet ofte blev lidt glemt. Det betød også silo-tænkning og fragmentering, som til tider gik udover mulighederne for bedre synergi på tværs.
Det samlede brand-arbejde er nu blevet belønnet med en Rebrand Distinction Award, både for det strategiske og visuelle arbejde, samt for den filmiske iscenesættelse af den nye brand-fortælling.
Desuden har Demant og Frankly modtaget en ekstra udmærkelse, da filmen fik en Rebrand Concept Video Distinction pris.
https://www.youtube.com/watch?v=swaou2FBmDg
En kreativ direktør og en strategisk direktør stifter bureau
Efter mere end 20 år i hver sin del af reklame -og designbranchen som henholdsvis kreativ og strategisk direktør, etablerer Thomas Kjær og Rikke Laumann bureauet Simply Brand Design.
Målet for det nye bureau er at give virksomheders brand-kommunikation flere udtryksmidler, og at udvikle både en visuel og fysisk udtryksform, en stemme, og et produkt, der reflekterer virksomhedens identitet og markedsposition bedst muligt.
Rikke Laumann har tidligere været strategisk direktør og partner i Yellow Advertising i knap halvandet år og før det var hun selvstændig strategisk planner i godt otte år. Før det var hun strategisk planner hos Wibroe, Duckert & Partners.
Thomas Kjær har været kreativ direktør hos Envision og etbalerede i 2001 designafdelingen Envision Design i København. De seneste syv år har han været selvstændig i designbureauet Wunsch.
Rikke Laumann og Thomas Kjær
Nyt digitalt marketing bureau
En tidligere Orchestra-chef har etableret eget bureau og har samlet seks mennesker omkring sig.
Visionen er ifølge stifteren Per Jacobsen at skabe et bureau, “der ikke vil vækste kvantitativt men kvalitativt ved at forblive et lille specialiseret bureau med mere tid til fordybelse – både i kundernes udfordringer og medarbejderes faglighed og tilfredshed.”
Per Jacobsen kommer selv fra mediebureauet Orchestra, hvor han var head of search. De seks andre er Filip Rasmussen, der hidtil har været selvstændig digital konsulent. Kristian Kvistgaard, der også har været hos Orchestra som search planner og har også arbejdet hos Google. Josephine Ludvigsen, der kommer fra Advice, hvor hun var social media advisor og som tidligere har været hos Hjaltelin Stahl. Daniel Gerlach, der tidligere har arbejdet hos Magnetix samt Rói Skardenni og Rikke Helverskov.
To bureauer fusionerer
I 2017 blev det jyske reklamebureau Marginal opkøbt af webbureauet Brandnewmedia, der ligger i Odense.
Nu fusionerer man de to bureauer, og det fortsættende navn bliver Marginal, fortæller Thomas Hermand, der sammen med Elise Qvist Bolvig stiftede Brandnewmedia for 10 år siden.
”Vi beholder navnet Marginal, fordi navnet står stærkt i skolebranchen. Marginal har siden 2003 specialiseret sig i markedsføring af efterskoler og ungdomsuddannelser. Det er et område, vi stadig vil arbejde målrettet med – ligesom vi vil bruge vores ekspertviden om skolebranchen og den unge målgruppe i samarbejdet med vores andre kunder i fødevare-, produktions- og underholdningsbranchen.”
Det fusionerede bureau får 12 medarbejdere og flytter til nye lokaler i Odense, men fastholder afdelingen i Horsens.