Bureaunyt: Valtech bag nyt Vestas-site

Emil Malte Simonsen
emil.s@bureaubiz.dk

Læs også: Nyt navn og nyt strategisk samarbejde skal sikre UserTribe global vækst og Adform åbner kontor i Mumbai.

Valtech bag nyt Vestas-site
En ny cloudbaseret platform skal ruste Vestas til den digitale fremtid. Bag udviklingen står Valtech, der har arbejdet på en overhaling af virksomhedens centrale digitale touchpoint, Vestas.com.

Bag det nye design, der blandt andet byder på såkaldte micro-interactions og animationer, der skal lede tankerne hen på vindmøllens rotation, ligger en helt ny AEM Cloud-løsning. Det nye design har fokus på et lettere og mere levende udtryk, oven på en bedre navigation på sitet, forklarer Valtechs designansvarlige på projektet, experience director, Helle Jensen, i en pressemeddelelse:

”Vestas har meget- og ofte meget komplekst indhold. Derfor har det været vigtigt at guide de besøgende med et visuelt hierarki, og gøre det meget lettere for brugerne at navigere hurtigt på sitet og få relevant indhold serveret uden at skulle for langt ned i kaninhullet. Dernæst har vi pakket alt sammen ind i en frontend, hvor fokus på performance og CPU forbrug har sikret at det loader hurtigt, til trods for animationer og interaktioner.”

Nyt navn og nyt strategisk samarbejde skal sikre UserTribe global vækst
Den videobaserede indsigtsplatform UserTribe skifter navn til Sonar. Samtidig med navneskiftet rykker virksomheden også fokus over på det globale marked. 

Sonar har allieret sig med Implement Consulting Group og Sunrise for at understøtte kundernes behov og sikre global vækst. 

Ændringen sker, da kunderne ifølge Sonar har efterspurgt en integreret løsning, der kan hjælpe virksomheder med at producere videoindsigt til at træffe forretningsmæssige beslutninger. Indsigterne skal danne grundlag for i langt højere grad at forstå og få præciseret kundernes ønsker, når der for eksempel skal udvikles produkter og services, eller hvis man som virksomhed skal henvende sig til nye markeder.

CEO og co-founder af UserTribe, Casper Henningsen, siger i en pressemeddelelse, at man håber på at kunne være ‘mere for flere’.

“Jeg mener, at vi med Sonar har et produkt, der kan erobre verden. Et led i den strategi er at etablere stærke strategiske partnerskaber, så vi kan komme ud i nye markeder i hele verden – og det samme kan kunderne,” siger Casper Henningsen.

CEO og ejer af Sunrise Simon Hertz bakker op og ser frem til at kunne tilbyde Sonar til endnu flere af bureauets kunder:

“Vi har arbejdet med platformen gennem flere år, og denne alliance med Sonar giver os et endnu stærkere afsæt til at nå hele vejen rundt hos kunderne – fra produktudvikling til salg og service. Vi ser – ligesom Sonar – et stort internationalt perspektiv i samarbejdet, og vi glæder os til at præsentere de nye muligheder for markedet, og dermed hjælpe endnu flere virksomheder med deres vækstagenda,” siger han.

Adform åbner kontor i Mumbai
Den danske adtech-virksomhed Adform udvider sin globale tilstedeværelse og åbner et nyt kontor i Mumbai i Indien.

Ifølge Michael Holmberg Andersen, der er chief development officer i Adform, er udvidelsen i Mumbai et strategisk skridt, der både skal ses i lyset af den enorme konkurrence, der er efter IT-specialister i Danmark og Europa – og muligheden for at kunne rekruttere fra en stor pulje af softwareingeniører, der findes i markedet:

”Vi tager nu et strategisk træk og etablerer en ny afdeling i Mumbai, der bygger ovenpå de stærke udviklingsafdelinger, vi allerede har i Europa. Ekspansionen til Mumbai er en del af vores strategi om både at inhouse kompetencer og samtidig gøre os i stand til at tiltrække de specialister, vi har brug for, så vi kan vækste globalt, sikre høj medarbejdertilfredshed og levere endnu stærkere leverancer til vores kunder,” siger Michael Holmberg Andersen.

Adform udvikler software til online annoncering og har 29 kontorer fordelt over hele verden og en medarbejderstab på flere end 650 ansatte. Hovedkontoret er placeret i København.

Omans Turistråd vælger dansk bureau til Norden
Omans Turistråd, Oman Ministry of Heritage and Tourism, har indgået samarbejde med PR- og marketingbureauet United Spirit Nordic, som fremover skal stå for turistrådets PR-, marketing- og repræsentationsaktiviteter i Danmark, Sverige, Norge og Finland.

United Spirit Nordic skal arbejde for at positionere Oman, som stadig er uopdaget af mange, som en sikker og alsidig destination året rundt.

Damgaard-Jensen og BrandFactory bliver til ét brand
I august 2020 opkøbte K.T Damgaard-Jensen den danske del af BrandFactory Group AB. Med over 200 medarbejdere og en omsætning på knap 300 millioner kr. blev virksomheden til én af de største inden for visuel kommunikation i Danmark. 

Siden opkøbet har de to virksomheder opereret som selvstændige brands, men nu er tiden moden til at sammenlægning. Det sker under et helt nyt navn: Effection. 

Effection-navnet vil de næste måneder blive implementeret på forskellige platforme, indtil en officiel ekstern lancering d. 2. maj, hvor man også går i luften med en ny fælles hjemmeside. 

Obsidian Digital opkøber københavnsk digitalbureau
For 5. gang siden Obsidian Digital blev købt af kapitalfonden Capidea i foråret 2021, har digitalbureauet selv været ude på opkøb. Så sent som i december overtog Obsidian aarhusianske Heymedia, der havde godt 17 medarbejdere, hvilket bragte det totale medarbejdertal op på omkring 120.

Nu annoncerer Obsidian opkøbet af det unge digitale marketingbureau Black Lemon og bureauets godt 20 medarbejdere, hvilket løfter det samlede antal medarbejdere op over 150. 

Black Lemon blev stiftet i 2019 og leverer – ligesom Obsidian Digital – ydelser indenfor digital marketing ecommerce til særligt danske virksomheder. Opkøbet af Black Lemon skal dog også føre nye kompetencer til Obsidian – særligt indenfor udvikling af webshops på platformen Shopify.

Black Lemon er startet og drevet af brødrene Nicki og Aleksander Due Rasmussen, der begge indtræder som en del af partnergruppen.