Søren Nøhr fylder 60 år

Partner hos Bates Y&R og mangeårig kreativ på Mercedes fylder rundt på mandag d. 17. december.

Lange partnerskaber ses af mange som en kvalitet i bureaubranchen, for når man kender hinanden godt, kan man også lave den bedste markedsføring.Men når man taler om lange partnerskaber, så taler man normalt om bureau/kunde relationer.

I tilfældet Mercedes hedder den lange relation dog Mercedes/Søren Nøhr – og sidstnævnte er ikke et bureau.

Der er tale om nuværende partner hos Bates Y&R, Søren Nøhr, som har kunnet fejre 25 års jubilæum som kreativ på Mercedes markedsføring

På mandag den 17. december bliver han så 60 år.

Relationen til Mercedes går tilbage til 1986, hvor Søren Nøhr første gang fik den tyske bilvirksomhed. Siden har han løst opgaver omkring markedsføring af personbiler, service, transportere og lastbiler i Danmark og Sverige. Også kampagner for Mercedes-Benz til hele Skandinavien og andre lande er blevet eksekveret under Sørens ledelse, foruden opgaver for de store forhandlere Ejner Hessel A/S, Mercedes-Benz CPH og Starmark.

Det er sket på forskellige bureauer.

Søren Nøhr studerede oprindeligt filosofi, fysik og videnskabsteori ved Københavns Universitet, men han blev tiltrukket af reklamebranchen og blev i 1980 tekstforfatter hos et af datidens førende bureauer, Lund & Lommer der undervejs blev til BBDO.

Efter arbejde på bureauerne Wolffs og Thunøe & Kristensen, startede hans karriere som iværksætter i 1989. Som kreativ direktør har han været med til at etablere bureauerne Saatchi & Saatchi Business Communication, KGN og Brands Cph.

I 2003 blev Søren Nøhr sammen med kollegaen Erich Karsholt partner hos Bates Y&R, Da de valgte at lukke Brands Cph ned. Foruden bilvirksomheden har Søren Nøhr gennem årene bl.a. rådgivet virksomheder som Alfa Romeo, Nissan, Arbejdernes Landsbank, BG Bank, TV3, Det ny Aktuelt, Berlingske Nyhedsmagasin, LO, Mobil Oil, NETS, Novo Nordisk, Spies, Tjæreborg, og Tryg Forsikring.

Søren er desuden blevet tildelt de fleste af reklamebranchens udmærkelser gennem årene: Bl.a. flere Advertising Effectiveness Awards, Guldkorn, Årets Dagbladsannonce, Direct Mail Prisen, Aurora Prisen og Mercedes-Benz Star Award, Creativity og New York Festival.

Selvom man bliver 60, så behøver internettet ikke at være en trussel. Selv kan Søren Nøhr – om end med et smil på læben – godt finde på at tale om sig selv som en digital evangelist.

Han så tidligt de muligheder, internettet skabte for markedskommunikation, og i 2008 tog Søren Nøhr en Master i Cross Media Communications fra Københavns Universitet.

Han er desuden gæsteforelæser på Københavns Universitet og IAA-uddannelsen.

Blandt de private passioner finder man bl.a. god mad og drikke, og Søren Nøhr var i en årrække var med til at importere Forgeron Cognac.