B&O meldte i august ud, at de senere på året ville lancere et nyt sub-brand, som kommer til at bestå af billigere produkter med mere appel til yngre forbrugere end de traditionelle.
Hensigten er, at de nye produkter skal sælges både i Apple-butikker, i B&O-butikkerne og via en ny net-butik.
Berlingske kan i dag afsløre, at navnet på det nye sub-brand ligger meget tæt på modernavnet.
B&O har nemlig registreret navnet ‘Bang & Olufsen Play’ ved den danske Patent- og Varemærkestyrelse.
Samtidig har B&O bedt om også at få registreret navnet ‘BeoPlay ‘(Berlingske Business, p. 7).
Gamification og oplevelser forbedrer bundlinjen
Erhvervslivet kan lære meget af kulturlivet og af de kreative kræfter.
Og listen over virksomheder, der bruger kulturlivets kompetencer er da også voksende.
Danske Banks spil pengeby.dk, som giver unge menenesker mulighed for at spille sig til en indsigt i fornuftig økonomisk adfærd er et eksempel på en af tidens tendenser: gamification.
Carlsberg udnytter en anden tendens, nemlig skabelsen af oplevelsescentre, som blandt andet trækker på spiludvikleres, museers og teatres kompetencer, med etableringen af et nyt oplevelsecenter, der har ambitioner om at tiltrække en halv million besøgende om året.
Også Polycom.com, der er specialist i kommunikationsløsninger, har hentet inspiration i kulturlivet.
De gennemførte et tre måneder langt samarbejde med billedkunstner og kaospilot Kristin Birkeland, for at få inspiration til en ny strategi. De døbte projektet Einstein.
“Projektet har været med til at definere vores fremtid. Når man kigger på vores strategi og de produkter, som vi står overfor at lancere, så er de blevet defineret i Einstein”, siger direktør Sten Dyrmose.
Dacapo, der har interaktivt teater som en af deres kerneområder, melder, at interessen for deres hjælp til forskningsformidling, organisationsændringer og innovation har været stigende under finanskrisen (Berlingske Kultur, p. 6-7).