Nedslående undersøgelse om toplederes forhold til marketing

Ulrik Falkner Thagesen,
adm. dir. Mediacom

70 pct. af toplederne mener ikke, at marketingfolk bidrager til forretningsmæssige resultater. Bureauer og marketingansvarlige skal udfordre sig selv for at skabe respekt om marketing-faget.

Jeg læste fornylig i en stor international undersøgelse, hvor man adspurgte mere end 1200 CEO’s worldwide om deres holdning til, i hvilken grad marketing skaber værdi på bundlinjen, og om den marketingansvarlige bidrager til virksomhedens overordnede KPI’er.

Konklusionen på undersøgelsen var, til min store ærgrelse, at over 70 % af toplederne mener at marketingfolk ikke bidrager til forretningsmæssige resultater og at de fokuserer på de forkerte områder. 75 % af de adspurgte mente samtidigt at marketingfolk misforstår definitionerne af begreberne som “Resultater”, “Return on Investment” og “mål” i en overordnet forretningsmæssig sammenhæng.

Det tror jeg naturligvis ikke gør sig gældende hos vores kunder, men jeg synes det er en skam, hvis der bare er lidt om det.

Ikke mindst fordi min største overbevisning er, at marketing som disciplin har en grundlæggende rolle i at forøge værdien af det, en hvilken som helst virksomhed er i stand til at frembringe.

En virksomked kan ikke leve uden de rette produkter eller rette administration – men det er marketing som skaber det rette tilbud, samspillet mellem produkt og pris, og det er marketing som skaber den rette oplevelse, samt rette distribution og en tilgængelighed som er skræddersyet til den rigtige målgruppe.

Vi arbejder hver dag sammen med mange kompetente marketingfolk – men jeg tror, at vi i marketingbranchen skal blive endnu bedre til at vise værdien af det arbejde, som vi alle brænder for. Vi skal vise og forklare CEO’er, CFO’er og bestyrelser, at marketing ikke kun er ”likes” og omtale, skabelsen af awareness samt kreative kommunikationskoncepter, men at ”rigtig” marketing skaber reel forretningsmæssig værdi og hjælper den enkelte virksomhed med at realisere sine overordnede KPI’er.

Jeg tror også, at mange bureauer allerede forstår, at de som samarbejdspartner skal have som mål at skabe værdi for deres kunder.

Og allerede gør det – men jeg tror på at marketing først får den respekt som faget fortjener, når vi sammen med den marketingansvarlige i meget højere grad tør udfordre os selv i det, vi ønsker at opnå med vores tiltag og investeringer.

Vi skal bruges vores data, informationer og viden til at bakke op omkring alle 4 p’er, så vi sikrer at marketing ikke kun opfattes som omfattende reklame- og traditionelle mediemål.

Kun hvis vi ser og forstår marketing i en bredere kontekst kan vi lykkes med at gøre marketing til en respekteret disciplin, og dermed den marketingansvarlige til den person, der gør kundens forretning, til endnu en bedre forretning. 

Den marketingansvarlige får først rette anerkendelse og tillid, når den marketingsansvarlige med ro i stemmen kan sige til sin opdragsgiver, ”det er investeringen værd, og her er beviset ”.