Nej tak til bureauer

Peter Engholm
25@mail.dk

En undersøgelse viser, at folketingets politikere såmænd er rigtig glade for input og synspunkter udefra – bare ikke dem fra bureauerne.

Der er stor åbenhed blandt de folkevalgte politikere på Christiansborg, når det gælder input fra lobbyister – men der skelnes benhårdt til, hvor lobbyisten kommer fra, og er det et kommunikationsbureau, så ændres åbne arme til korslagte ditto.

I seneste udgave af Magasin K, der er Dansk Journlistforbunds kommunikationsmagasin, er der ellers alt overvejende godt nyt at hente for kommunikatører:

En undersøgelse, der omfattede 40 pct. af Folketingets medlemmer, viser, at 90 pct. af deltagerne anser lobbyisternes tilstedeværelse på Christiansborg for gavnlig for den politiske udvikling. Og 81 pct. oplever det altid/ofte som nyttigt at konferere med lobbyister.

Men procent-satserne bliver anderledes lave i bureauernes favør, når Folketingspolitikerne bliver spurgt, om de foretrækker at samarbejde med virksomheder og organisationers egne lobbyister, eller lobbyister fra konsulentbureauer: Kun 1 pct. foretrækker bureau-lobbyister.

“Jeg kunne ikke drømme om at bruge tid på en lobbyist fra et PR-bureau. Jeg bruger lobbyister til at kvalificere mine synspunkter og finde ud af – helt ned i detaljen – hvad de organisationer, jeg har med at gøre, står for. Og det kræver altså, at man kan stoffet helt ud i fingerspidserne og ikke bare er blevet betalt for at viderebringe et bestemt synspunkt,” siger Christine Antorini, soc.dem., til Magasin K – der udkom, før Antorini i går blev udnævnt til Børne- og undervisningsminister, men man må formode, at hun fortsat har holdningen.

Andetsteds kritiseres lobbyisterne for at mangle politisk forståelse – noget, der ikke kommer ved at læse kommunikation – såsom at komme dumpende mellem 2. og 3. behandling af et lovforslag for at drøfte eventuelle ændringer.

Mads Christian Esbensen, adm. direktør i JKL, finder, det er naivt at tro, at alle organisationer og virksomheder i Danmark har et fuldt udstyret lobbyist-team, der på kort tid kan sætte sig ind i komplekse sammenhæng.

I stedet bruger man bl.a. bureauer, der har specialiseret sig i netop denne øvelse.

Men Mads Christian Esbensen medgiver over for Magasin K, at der findes masser af autodidakte lobbyister, der foretrækker at arbejde i det skjulte. Mere åbenhed og transparens ville ændre billedet, lyder det.

Se undersøgelsen her.