Mange danskere klikker ‘nej tak’ til cookies for at beskytte deres personoplysninger og internetadfærd. Det medfører for Gigtforeningen, at man ikke kan analysere de besøgendes adfærd og dermed optimere kundeoplevelsen på baggrund af data.
Den opsamlede data i Google Analytics var således hullet, takket være cookiebekendtgørelsen, for når besøgende afviser cookies, kan websitet ikke opsamle data – heller ikke i anonym form.
Med hjælp fra digitalbureauet IIH Nordic kan patientforeningen nu lukke hullet – uden at bryde GDPR-reglerne. Løsningen kalder IIH Nordic for Recapture.
Som noget nyt, understreger en pressemeddelelse, kan virksomhederne analysere anonyme data om de besøgende, som takker nej til cookies, samtidig med at de besøgendes personhenførbare data forbliver private. Virksomhederne får således adgang til hidtil utilgængelige data, da de nu med Recapture kan måle besøgsdata på de anonymiserede besøgende.
I udviklingsprocessen har IIH Nordic arbejdet tæt med advokatfirmaet Gorrissen Federspiel for at sikre fuld overensstemmelse med GDPR-regler. Andreas Brinch, client strategy manager hos IIH Nordic, siger:
”Recapture sætter en væg mellem besøgende på en hjemmeside og tredjepartsværktøjer, så data bliver anonymiseret i Google Analytics. Anonymiseringsnøglen bliver udskiftet hver time, og hverken Gigtforeningen, IIH Nordic, eller Google kan genskabe det. Det er løsningen for brugeren, som ønsker privatliv, og for virksomheden, der har brug for at analysere de besøgendes adfærd.”
Gigtforeningen kan måle alle besøgende på sin hjemmeside og kan herigennem forbedre effektiviteten af kampagner og kunderejser. Foreningen kan bl.a. se hvilke mediekanaler, der har hhv. den største og mindste andel af brugere, der siger nej tak til cookies.
”Vi har langt om længe fået data, som vi kan stole på,” siger Storm Hansen, CRM-teamleder hos Gigtforeningen, og tilføjer, at de kan se ”en tydelig forskel på den adfærd, de forskellige besøgende har på vores hjemmeside”. Om Recapture lyder det:
”Vi bliver compliant med gældende regler om GDPR, og vi får en bedre fornemmelse af, hvor de besøgende kommer fra. Nu kan vi med større indsigt besvare spørgsmålene: Bruger vi vores annoncebudget rigtigt, og hvordan navigerer brugeren rundt på vores hjemmeside?”