Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Danmark må være blacklistet hos internationale mediekoncerner og ingen hjemlige mediekoncerner har styrken til at løfte opgaven på umulige politiske vlkår. Radio ligger i ruiner som kommercielt medie.

For nogle år siden gav professor ved CBS, Anker Brink Lund, udtryk for skepsis over for, om bestræbelserne på at skabe et kommercielt alternativ til Danmarks Radio’s radiokanaler var kommet for sent i gang.

Noget tyder på, at hans skepsis var korrekt. Nu er selskabet bag Radio 100FM gået i betalingsstandsning, og så kan man spørge, om kommerciel radio nu ligger i ruiner?

“Har det ikke gjort det længe”, lyder modspørgsmålet fra adm. dir. Martin Rasmussen, Mindshare.

Han deler opfattelsen, at kommercialiseringen af radiomediet kom en post gang for sent i gang.

“Det er jo ikke ligefrem et medie, vi og annoncørerne skriger på. Der er så mange andre muligheder”, siger Martin Rasmussen og konstaterer, at radio er blevet mishandlet gennem 15 år.

“Først i form af lovmæssige begrænsninger. Da man så åbner lidt op, blev mediet mishandlet af dem, der skulle skabe forretningerne. Sky troede de kunne gøre det med en gang ligegyldig maskinradio. TV 2 udnyttede slet ikke de muligheder, tv-stationen havde og havde måske også et lidt forkert målgruppefokus. Desuden var de politiske rammer omkring koncessions- og kodagramex-afgifter overhovedet ikke afstemt med markedsforholdene”, siger Martin Rasmussen og konstaterer, at DR’s radio er et af landets stærkeste medier, der har et evnet at skabe indhold på højt niveau og få tag i alle målgrupper – selv de unge.

“At skabe et kommercielt alternativ handler om at kunne møde denne konkurrence, og bortset fra Voice var Radio 100FM den eneste, der viste en evne til at gå op mod så stærk en udbyder som DR. Men rammerne var umulige, og så kom der en finanskrise”, siger Martin Rasmussen.

Han har svært ved at se en fremtid for radio som et større kommercielt medie.

“Danmark er sortlistet nu hos internationale mediekoncerner, og på den hjemlige arena er der ingen, der har styrken til at løfte opgaven. Hvis man alligevel skal forsøge at få mediet udviklet så kræver det som minimum en helhjertet politisk vilje til at ændre de kommercielle rammer fundamentalt. Men en sådan vilje har man ikke set i de sidste 10 år”, siger Martin Rasmussen.

Kommentarer

  1. Synes da lige man skal passe på med at begrave noget der endnu ikke er helt dødt. Jovist, det ser ikke godt ud med Radio100, men det er da stadig muligt at købe en kampagne med en god national dækning hos SBS radio også sammenlignet med andre medier.
    Der er ingen tvivl om at politikerne ikke har gjort det specielt let for kommerciel radio, men reklame og mediebureauer, har bestemt heller ikke været alt for gode til at anbefale mediet. Og ja, der er masser af andre muligheder i et mere og mere fragmenteret mediemarked, men opbakningen har ikke været i top.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club