For nogle år siden gav professor ved CBS, Anker Brink Lund, udtryk for skepsis over for, om bestræbelserne på at skabe et kommercielt alternativ til Danmarks Radio’s radiokanaler var kommet for sent i gang.
Noget tyder på, at hans skepsis var korrekt. Nu er selskabet bag Radio 100FM gået i betalingsstandsning, og så kan man spørge, om kommerciel radio nu ligger i ruiner?
“Har det ikke gjort det længe”, lyder modspørgsmålet fra adm. dir. Martin Rasmussen, Mindshare.
Han deler opfattelsen, at kommercialiseringen af radiomediet kom en post gang for sent i gang.
“Det er jo ikke ligefrem et medie, vi og annoncørerne skriger på. Der er så mange andre muligheder”, siger Martin Rasmussen og konstaterer, at radio er blevet mishandlet gennem 15 år.
“Først i form af lovmæssige begrænsninger. Da man så åbner lidt op, blev mediet mishandlet af dem, der skulle skabe forretningerne. Sky troede de kunne gøre det med en gang ligegyldig maskinradio. TV 2 udnyttede slet ikke de muligheder, tv-stationen havde og havde måske også et lidt forkert målgruppefokus. Desuden var de politiske rammer omkring koncessions- og kodagramex-afgifter overhovedet ikke afstemt med markedsforholdene”, siger Martin Rasmussen og konstaterer, at DR’s radio er et af landets stærkeste medier, der har et evnet at skabe indhold på højt niveau og få tag i alle målgrupper – selv de unge.
“At skabe et kommercielt alternativ handler om at kunne møde denne konkurrence, og bortset fra Voice var Radio 100FM den eneste, der viste en evne til at gå op mod så stærk en udbyder som DR. Men rammerne var umulige, og så kom der en finanskrise”, siger Martin Rasmussen.
Han har svært ved at se en fremtid for radio som et større kommercielt medie.
“Danmark er sortlistet nu hos internationale mediekoncerner, og på den hjemlige arena er der ingen, der har styrken til at løfte opgaven. Hvis man alligevel skal forsøge at få mediet udviklet så kræver det som minimum en helhjertet politisk vilje til at ændre de kommercielle rammer fundamentalt. Men en sådan vilje har man ikke set i de sidste 10 år”, siger Martin Rasmussen.