Af Peter Engholm, journalist
Foto: Istock

Kommunikationen fra nemlig.com er lyn-læring for studerende og genopfriskning for kommunikatører. Vi samler op – med hjælp fra Lotte Hansen og Jens Kofoed.

Vilkårene for chauffører og lagerarbejdere, der arbejder indirekte eller direkte for onlinesupermarkedet nemlig.com, er blevet heftigt kritiseret af fagforeningen 3F og farverigt viderebragt i Politiken.

Nemlig.com har på blot tre uger fulgt alle lærebøgernes fire strategispor for krisekommunikation, og alene på Kforum, Journalisten og Markedsføring har ca. 10 forskellige kommunikatører inden for få dage givet deres syn på sagen. Nederst i artiklen er samlet flere links.

Det er gaven, der bliver ved med at give – bortset fra at der ikke bliver givet ved dørene. Nemlig.com har kaldt forløbet for en smædekampagne, og 3F har givet nemlig.com et 14-dages ultimatum til at få styr på vilkårene for de ansatte.

En smuk, men forsømt fortælling
Vi har bedt to kommunikatører om at samle op. Lotte Hansen, partner i Hansen & Ersbøll Agenda, og Jens F. Kofoed, bestyrelsesformand for First Chair Group og tidl. CEO for PR-bureauet Hill & Knowlton. Jens Kofoed hæfter sig ved de muligheder, nemlig.com har forsømt, mens Lotte Hansen fokuserer på 3F, som kører efter sin helt egen kommunikationsstrategi.

Jens Kofoed først:

”Jeg savner den strategiske disciplin Crisis Prevention, hvor fareområderne defineres, forsøges reduceret eller helt elimineret. Nemlig.com har et overskueligt antal stakeholders, bl.a. 3F, der organiserer både lagerarbejdere og chauffører, kunder og vareleverandører. Og når man beskæftiger så mange ufaglærte og har ansat så mange på så kort tid, så ville jeg – hvis jeg var kommunikatør hos nemlig.com – have tæt føling med 3F. Mine sensorer og receptorer ville være tunet ind på eventuel utilfredshed.”

Han finder nemlig.com umiddelbart dårligt forberedt og dernæst langsomt reagerende. Virksomheden har efter hans mening ikke været klare i mælet om sine værdier.

”Ufaglærte som lagerarbejdere og chauffører er lavstatus, og dem er der spontan sympati for. Alene af den grund skal man reagere hurtigt. Og nemlig.com kunne – sammen med 3F –  have leveret en smuk fortælling: I en tid, hvor folk i 10.000-vis har mistet deres job – særligt ufaglærte – har nemlig.com hyret folk. Dårligt uddannede og måske endda dårligt integrerede, der nu har fået en chance,” siger Jens Kofoed og tilføjer:

”For 25 år siden havde jeg ISS som kunde. De gik sammen med kommunerne i projekter om at hjælpe folk ind på arbejdsmarkedet. Et socialt ansvar, der dengang kom i TV-Avisen. Der er gyldne muligheder for at vise samfundsudsyn – en sukkerball, som de ikke har gjort noget ved.”

Ingen vindersag at være oppe imod 3F
Lotte Hansen, partner i Hansen & Ersbøll Agenda, ser ikke tilsvarende muligheder for nemlig.com. Det skyldes ikke så meget dem selv, men modstanderen i sagen:

”Det er ingen vindersag, når man er oppe imod 3F. Der er en særlig Lex 3F,” siger Lotte Hansen og uddyber:

”3F’s business case er konfrontationen. Muligheden for forhandling og uoverensstemmelser løst over en kop kaffe er ikke dét, 3F typisk profilerer sig på. Den konfrontatoriske linje, som kan ses som afsæt for at rekruttere nye medlemmer, er ret usædvanlig i dag, hvor selv NGO’er søger forandringen via samarbejde.”

Hun tilføjer:

”Jeg har siddet som pressechef og været tilbageholdende med at fare for hårdt frem, fordi man senere skulle samarbejde med modparten. Det ser ud som om, at 3F’s kommunikatører har en længere line i dén retning. Og jeg har ikke set kunder have held med at miskreditere 3F – bl.a. fordi truslen om en omfattende blokade hænger i luften.”

Nemlig.com-stifter burde gå på tv
I bakspejlet ville Lotte Hansen have ”flyttet krisen hen, hvor man gerne selv vil have den”. Og det sker ikke ved at lange ud efter 3F og Politiken, men vognmændene, der hyrer nemlig.com-chaufførerne – og slå ned på eventuelt urimelige arbejdsvilkår.

Har nemlig.com forsømt nogen gylden mulighed undervejs?

”Jeg ved ikke, om det er en gylden mulighed, men efter at have set videoen med nemlig.com-stifter Stefan Plenge undrer jeg mig: Hvorfor gik de på Facebook og ikke på tv? Historien og manden virker jo ikke utroværdig,” siger Lotte Hansen.

Links som lovet:

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club