Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Det har holdt hårdt med at få økonomi i den lille skrift-butik, Playtype. Men der har vist sig en anden effekt af satsningen. Den giver internationale kunder.

e-Types havde et godt år i 2013 – og en af de gode nyheder var, at det nu rent faktisk var lykkedes at få overskud i Playtypes – den lille nicheforretning, hvor man populært sagt udstiller og sælger skrifttyper.

Det er ikke nogen stor forretning – bruttoavancen var på blot 2,5 mio. kr. – men til gengæld kan bureauet glæde sig over en helt anden effekt af butikken. Den giver opmærksomhed – og kunder.

Senest har e-Types vundet over en række internationale storspillere i konkurrencen om at lancere streamingtjenesten Tidal på det amerikanske marked.

“Det har vist sig at Playtype er den helt rigtig PR-maskine for os. Historien om Playtype og produkterne kommer utrolig bredt ud – fra modemagasiner til business blogs. Ude i verden kender folk os fra Playtype – og derigennem skifter de bekendtskab med vores rådgivnings- og designydelser med at bygge brands,” siger adm. dir. Mari Randsborg og fortsætter:

“Skagen ure – som nu er ejet af amerikanske Fossil Group er et godt eksempel; de støder på en enkel Playtype notesbog som de kan li’ designet på, og den relation er nu ført til at vi i e-Types regi har udviklet en helt ny visuel identitet til Skagen brandet, der netop er lanceret.”

Ud over opmærksomheden i medier, så sælges der Playtype-produkter i 150 butikker verden over.

”Mange bureauer i Danmark leverer kreative løsninger på højeste niveau, men har alligevel svært ved at slå igennem. Vi startede Playtype for 4 år siden og ville – foruden hovedforretningen med at sælge skrifttyper – prøve at gøre noget radikalt nyt,” siger Mari Randsborg og fortsætter:

“Og det er interessant at se hvor godt det virker. Playtype er vores bevis på at vi ikke bare kan rådgive om at bygge stærke brands – vi kan også selv gøre det. Det er med denne ’walk the talk’ tilgang at vi vil bringe dansk design og brandrådgivning ud i verden.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club