Af Zandra Damsgaard zandra@bureaubiz.dk
Getty Images

App-eksperten ville ønske, at han havde opfundet et værktøj, som de fleste bruger uden at skænke den en tanke, nemlig 'pull-to-refresh'.

Nicolas Linde er partner og kreativ direktør i app-bureauet Shape.

“Da man i sin tid begyndte at bygge apps til iPhone, tilbage i 2007, havde de fleste designere det samme problem: Man skulle finde et sted på den lille skærm, hvor der kunne sidde en refresh-knap, som opdaterede indholdet i appen. Typisk var den placeret i et af hjørnerne, hvilket var de steder som man helst ville kunne bruge til navigation og actions.

I september 2009 forsvandt det lille problem fra den ene dag til den anden, da en tidligere Apple-ingeniør, Loren Brichter, lancerede en ny udgave af sin Twitter-app, Tweetie 2.

I frustration over ikke at kunne finde en plads til en refresh-knap introducerede han et helt nyt koncept. I stedet for at lede efter en knap, hver gang man ville se, om der var nyt indhold, kunne man nu blot trække nedad i listen af tweets, og så gik den i gang med at refreshe.

Selv om Twitter sidenhen købte Tweetie og dermed kunne tage patent på konceptet, som blev døbt ’pull-to-refresh’, har det ikke forhindret samtlige populære apps verden over i at tage det til sig.

Jeg har ikke tal på, hvor mange gange i døgnet jeg selv trækker nedad for at refreshe indholdet i alt fra Instagram og Snapchat til mail-appen og mobilbanken. Det er blevet lige så instinktivt som at trække vejret.

Vi kommer nok snart til et punkt, hvor det er helt overflødigt at skulle refreshe sine apps manuelt, men indtil da har ’pull-to-refresh’-konceptet gjort livet en lillebitte smule nemmere for mobilbrugere verden over, og dét ville jeg ønske, at jeg havde fundet på.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club