Af Peter Engholm, journalist

Danmarks største attraktion er for første gang i dette årti åbnet på normal vis. En frisk start på alle plan, også for den nye kommercielle direktør. Han ser en mulighed for at stille alle typer spørgsmål.

Da Tivoli åbnede tidligere på måneden, blev musikprogrammet fremhævet ved pressemødet – sammen med bl.a. et comeback til Tivoli Varietéen og en ny hval i Rasmus Klump-hjørnet.

Mindre fremhævet, men ikke mindre central er manden, der har fået ansvaret for, at oplevelsen for gæsterne hænger sammen – i særdeleshed kommercielt, når nu hans titel er kommerciel direktør, men også på andre plan.

Det understreger Niels Erik Folmann, der i februar tiltrådte jobbet i Tivoli efter i næsten ni år at have været CEO for Danske Licens Spil.

Hvad er den største forskel mellem Danske Spil og Tivoli?

”Danske Spil er reelt en e-handelsplatform, mens nogle af Tivolis digitale løsninger har været håndbårne og holdt sammen med gaffatape,” siger Niels Folmann.

Og hvad optager dig?

”At udvikle teknologiske løsninger, der er tro mod Tivolis arv.”

Tivoli er fra 1843. Hvilke teknologier tænker du på?

”Jeg er bevidst om, at Tivoli er fysisk oplevelse. Det er som fodboldkampe: Du kan godt se dem på skærmen, men der er grund til, at så mange samles på Nedre C i Parken eller på Sydsiden på Brøndby Stadion: For at få hele oplevelsen. Det er oplevelsesøkonomi i ordets bedste betydning,” siger Niels Folmann.

Præcise doser af det digitale
Han afløste Michala Svane på posten, og så alligevel ikke helt, for der er ændret både i stillingsbetegnelse og indhold. Niels Folmann har således ikke kun ansvar for salg og marketing, men er også IT-direktør. Og salg/marketing/IT er nu direkte repræsenteret i Tivolis udvidede direktion.

Som IT-direktør giver en digital fokus god mening, men det skal samtidig doseres præcist, lyder formaningen fra manden selv:

”Jeg har stor respekt for Tivoli, og det digitale skal hjælpe og eventuelle forstærke oplevelsen, men det skal fungere sømløst, og ikke være en teknologi, der gør, at folk går og kigger ned i deres skærm. Salene, scenerne, plænen og forlystelserne udgør tilsammen et frikvarter, som man oplever sammen med sine nærmeste,” siger Niels Folmann.

Fordelen ved begynde helt forfra
Tilgangen går igen på data-siden: En omfavnelse – men med behørig afstand:

”Vi vil gerne bruge data til at gøre et køb nemt og til løbende at forbedre oplevelsen. Men vi vil holde dataen nede – altså ikke mere data, end det er nødvendigt at give. Mere data giver ikke flere kunstnere eller mere musik,” siger Niels Folmann.

Det digitale er Niels Folmanns hjemmebane og var det allerede, da han var direktør for BBDO i godt en håndfuld år i slutningen af 00’erne og begyndelsen af 10’erne.

Til gengæld begynder han forfra i Tivoli. Det samme gør Tivoli selv, for attraktionen, der i normale tider er Danmarks i særklasse mest besøgte, har været lukket helt eller åbnet med udtalte restriktioner i 2020’erne på grund af coronaen.

De seneste to år har været hårde ved Tivoli, men den kommercielle direktør vælger at fokusere på fordelene ved udgangspunktet. Niels Folmann siger:

”Vi har ligget i dvale i to år. Det er den første reelle åbning i dette årti, og der er et fantastisk mix af ny energi og masser af ballast i min organisation. Samtidig er det en enestående mulighed, for jeg kan – som ny person i en ny situation – tillade mig at stille alle de oplagte spørgsmål: Er der noget, vi har gjort før, som vi ikke behøver at gøre længere? Er der noget, vi savner at gøre? Hvad gjorde vi før, som virkelig fungerer?”

Trækker på tre hovedbureauer
Niels Folmann kommer ikke kun til at trække på sine medarbejdere, men også på samarbejdspartnere – i særdeleshed Tivolis trio af bureauer:

”Vi har tre hovedbureauer; &Co., der er kreativt leadbureau, Merkle, som håndterer bl.a. vores loyalitetsprogram, og Orchestra, der er mediebureauet. De kender Tivoli godt, så også de kommer til at give mig en håndsrækning i denne usædvanlige åbning. Lige nu er &Co. i gang med at lave sommerkampagnen,” siger Niels Folmann.

Er det ikke lidt sent?

”Jo, men der skal først lige blade på træerne.”

Du har selv mere end ti år på bureausiden på dit cv. Hvad karakteriserer et godt bureausamarbejde?

”Det er entydigt: Et godt bureausamarbejde handler om klare aftaler, bl.a. om hvilke marketingdiscipliner, man dækker. Det være sig kreativt, taktisk, media, analyse. Kunden skal aldrig være i tvivl om sit bureau – eller omvendt, for jeg er bevidst om, at et bureau ikke er ikke bedre end dialogen med kunden. Det kunne jo være, at briefen er uklar, eller at målsætningerne divergerer”.

Man ser ofte en ny marketingansvarlig skifte ud på sit bureauhold …

”Tivolis bureauer kender deres besøgelsestid og er bevidste om Tivolis stærke brand. Desuden kommer vi til at starte op på alle cylindre, så jeg skal trække på al erfaring, kraft og nytænkning omkring mig. Ikke kun internt, men også eksternt. Vi kommer til at stå sammen i den kommende tid,” siger Niels Folmann.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club