Niels Folmann skrev Oddset-strategien for 13 år siden. Nu skal han lede selskabet

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Niels Folmann og Danske Spil er en 18 år lang historie. Nu er han udpeget som Danske Licens Spils adm. dir. efter Jens Aaløse.

Et element af tilfældigheder er der – og så alligevel ikke. For Niels Folmann og Danske Spil er faktisk en 18 år lang historie, så at han nu indtager rollen som adm. dir. for Danske Licens Spil forekommer ikke helt unaturligt.

Men der er tilfældigheder i den forstand, at der for blot tre måneder siden ikke var optræk til noget, der lignede det udfald. Danske Licens Spil var ledet af Jens Aaløse, der repræsenterede en fantastisk succes på det liberaliserede spillemarked.

Men han ragede uklar med Danske Spils øverste chef, H.C. Madsen og som lyn fra en klar himmel forsvandt han.

Niels Folmann var i gang med at løse konsulentopgaver for H.C. Madsen og blev sat ind som interim-direktør.

Nu er han så blevet udnævnt til adm. dir. i stedet for Jens Aaløse, og det kan ligne en ring, der bliver sluttet.

Ikke bare fordi Niels Folmann midt i 90’erne var chef for Lotto – mindst lige så meget fordi han i 2000 som strategi-direktør hos BBDO var en del af holdet, der skabte “Der er så meget kvinder ikke forstår”.

Kampagnen kører stadig og hører til de absolut mest anerkendte kampagner igennem de sidste 13 år. En kreativ løsning, der fortsat har masser af liv og kant – bygget på en indsigt, der således har vist sig universel og langtidsholdbar.

Niels Folmann forlod på et tidspunkt BBDO for en stund, hvorefter han vendte tilbage som adm. dir. Et job han forlod for ca. 2 1/2 år siden.

“På den måde kan man sige, at jeg aldrig rigtig har forladt Danske Spil. Igennem 18 år har jeg på forskellig vis arbejdet med spillemarkedet, og selvom det kan lyde som en kliche, så må jeg sige, at det er et marked, jeg holder utroligt meget af at arbejde med. Det er meget dynamisk og med nogle mekanismer, der er utroligt spændende,” siger Niels Folmann.

Den strategi han skrev for 13 år siden skabte en kampagne, som fortsat kører. Godt nok er der hen over sommeren sket et bureauskift – men det er fra BBDO til et nyt bureau, Black Rabbit, der er stiftet af de folk, som hos BBDO har arbejdet med Oddset – med Carsten Schiott i spidsen – så produktet må siges at være i gode hænder. Med de kreative hovedkræfter på den ene side – og manden, der i sin tid var med til at skrive strategien på den anden side.

Men hvordan er det så at skulle indtræde i en ny rolle i forhold til produktet.

“Når man har arbejdet som konsulent på et produkt-område, så ville det da være mærkeligt, hvis ikke man gerne vil tage det overordnede svar som adm. dir. I mit hoved eksisterede muligheden ikke indtil for ganske nylig – det er et vindue, der sjældent åbner sig – og en chance, der bare skal gribes,” siger Niels Folmann.

Den kortfattede meddelelse fra H.C. Madsen lyder:

Niels Folmann var i perioden fra 1994 til 1997 chef for Lottospillene i Danske Spil, og i de seneste år har han løst flere konsulentopgaver for virksomheden.

Dermed viste han sig – blandt flere kvalificerede kandidater – at være den bedst funderede til at varetage jobbet.

Niels Folmann var i gang med sin egen konsulent-forretning. Den er nu sat på hold. Til gengæld regner han med at opretholde sin bestyrelsespost i Subsero.