Nike kører de store kanoner i stilling i online-fremstød

Peter Engholm
25@mail.dk

Black Mamba er titlen på en ny kampagne med basketstjernen Kobe Bryant. Sitet rummer sociale spidsfindigheder og en film med Bruce Willis, instrueret af Robert Rodriguez.

De seneste ti års største basketspiller i NBA, Kobe Bryant, har givet sig selv øgenavnet Black Mamba, fordi slangen “hugger til med 99 pcts nøjagtighed ved højeste hastighed hurtigt efter hinanden”.

Og det kan man jo lis’så godt lave en kampagne om – Nike har i al fald gjort det. Den rummer bl.a. en otte minutter lang online-film instrueret af Robert Rodriguez (Desperado og Sin City), hvor Kobe deler rampelys med Bruce Willis.

Filmen har premiere den 19. februar, men teaseren kan ses her.

Adweek beretter om en finurlig social dimension på sitet, skabt af R/GA. Ideen går ud på, at hvis tilstrækkeligt mange twitter om Kobe (hans navn og vendinger som speed, champion, tenacity, heart etc.), så udløser det et “Mamba Moment”, der ændrer udseendet på sitet og får nye Kobe-videoer til at dukke op.

Der skal 1.500 tweets i timen til at udløse løjerne, men barren kan hæves, hvis bureauet oplever øget global twitter-aktivitet. Disse Mamba-øjeblikke varer seks timer.