Pludselig var det der. Et nyt dansk storbureau under navnet Guava og med over 200 medarbejdere. Børsnoteret endda, og derfor kan man faktisk få meget mere at vide om bureauet end normalt for et bureau. Som f.eks. at man finder nogle af Danmarks rigeste blandt aktionærerne.
Eksempelvis er Erik Damgaard – kendt fra tv og salget af Navision – samt Peter Forchhammer – begge milliardærer – med i ejerkredsen. Erik Damgaard har endda indtil april siddet med i bestyrelsen. Peter Forchhammer er bl.a. medejer via selskabet Synergo, men også via et invest-selskab, der ejes sammen med både Erik Damgaard og navne som Aldo Petersen, Ole Abildgaard og Mark Szigethy.
Ejerkredsen i bureauet er dog generelt meget spredt ud – bl.a. som følge af de mange opkøb, der har været med til at forme bureauet. Derfor er kendissernes ejerandele langt fra dominerende poster.
Peter Forchhammers andel kan opgøres på flere forskellige måder, fordi han er involveret i flere af selskaberne med aktier. Men en af metoderne opgøres i prospektet fra tidligere på året, og den giver ham 6,41 pct. af aktiekapitalen.
Det viser sig i øvrigt, at Peter Forchhammer også var med i ejerkredsen bag Cubizz, som blev købt i september sidste år, og som er en af Notabenes største handler.
Cubizz blev købt for 37,1 mio. kr. betalt først og fremmest i aktier plus earn-out, der afvikles til december. I forhold til normal standard for handel med reklamebureauer, er det en særdeles god pris, idet Cubizz i seneste kendte regnskabsår havde en bruttoavance på ca. 15 mio. kr. og et overskud på 1,3 mio. kr. En gængs formel for handel med et reklamebureau er et års bruttoavance eller seks gange overskuddet. Men dels er prissætningen anderledes i den digitale verden og dels blev Cubizz handlet i anden halvdel af sit regnskabsår, hvor bureauet kan have oplevet en betydelig vækst.
I prospektet understreges det, at Peter Forchhammer ikke deltog i forhandlingerne om handlen.