Efter Panama-skandalen og Nykredits sag om kundekroner og bidragsstigning, kommer det ikke som en overraskelse, at især Nordea og Nykredit ligger i frit fald i Berlingske Business’ imageanalyse.
Nordeas image falder med hele 104 placeringer og banken lander dermed som nummer 140 og Nykredit falder næsten lige så tungt: Med 94 pladser til plads 138.
Så bliver det nok en ringe trøst for de to finansvirksomheder, at respondenterne stadig har et problem med offentlige virksomheder. Det betyder, at Post Danmark og DSB har det laveste image for sjette år i træk.
Nordeas pressechef Martin Kjærsgaard Nielsen siger om bankens faldende image:
”Det kommer desværre ikke bag på os, at vi kommer skidt ud af nye omdømmemålinger som denne. det er jo forståeligt oven på den voldsomme mediedækning af hele Panamasagen. Det har været en udfordrende situation for os. Vi har forståelse for, at vi ender med en markant lavere placering end normalt.”
Nykredit meldte i februar ud at man ville lade bidragssatserne stige med flere tusinde kroner for Totalkredit-kunder. Det lykkedes ikke rigtig for Nykredit at forklare, hvorfor priserne skulle stige trods det positivt ladede ord: Kundekroner.
Budskaberne var for komplicerede, siger kommunikationsrådgiver og partner i Friday Kommunikation, Mikael Baden, til avisen:
”Fejlen ligger grundlæggende i – fra begyndelsen – at tro, at de mange faktorer og ubekendte overhovedet kunne blive til et regnestykke, som nogen kunne lære, forstå og dermed acceptere.”
Det tager sin tid at genvinde et image. Indtil videre har det taget Danske Bank syv år at genvinde en del af det tabte image.
Denne gang er Danske Bank nummer 38 efter at have været nede og vende på nummer 137 i 2009.
Også Københavns Lufthavne kan være tilfreds. De er røget op på en flot 13. plads og rykker frem på især ansvarlighed, troværdighed og medarbejdere.
Det er der flere grunde til: Lufthavnen er blevet kåret om Nordeuropas bedste lufthavn, Europas mest effektive lufthavn og verdens bedste til at udvikle ruter. Og så landede verdens største fly, Airbus 380 i lufthavnen.
”Det er fortælling med fascination. Verdens største fly skal have en specialudbygget landingsbane, terminaler med videre. Den begivenhed har fyldt rigtig meget,”, siger Mikael Baden.
Novo Nordisk blev i øvrigt nummer 1 og Lego nummer 2.
Analysen er foretaget i samarbejde med Instituttet for Opinionsanalyse. 4.100 danske erhvervsledere har vurderet 140 virksomheders image i perioden 8-29. april.
Kilde: Berlingske Business, p 10-11.