Nordisk kampagne for Svanemærket er udviklet af Forsman&Bodenfors

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Med den nye kampagne giver man taletid til produkter, som ikke har kunnet klare kravene til Svanemærket. Filmene er produceret af F&S Studios.

En ny nordisk kampagne for Svanemærket er udviklet af svenske Forsman&Bodenfors, som udfordrede til at tænke nyt: Taletiden gives til de produkter, der ikke har klaret Svanemærkets krav.

Kampagnen, der hedder ‘Svært at få’, har som mål at fortælle forbrugerne, at de kan bruge Svanemærket til at træffe bedre valg for miljø, klima og sundhed, og at de kan finde miljømærket på alt fra shampoo og tøj, til møbler og investeringsfonde.

Selv om Svanemærket er det mest kendte miljømærke i Norden, med et kendskab på 95 procent, ifølge Miljømærkning Danmark, er det ikke mange, der ved, hvordan Svanemærket fungerer, og hvilke krav det stiller til produkter og serviceydelser.

”Forbrugerne kender Svanemærket og har høj tillid til mærket, men mange har brug for at blive mindet om, hvorfor de skal se efter Svanemærket, og at mærket findes på tusindvis af produkter”, siger Charlotte
Rajsager, marketing- og kommunikationschef i Miljømærkning Danmark, som står bag Svanemærket.

Nye EU-regler for, hvad virksomheder må sige og ikke må sige, når det kommer til grønne
anprisninger og produktudvikling, er på trapperne, og at det er vigtigt for Svanemærket at ruste virksomheder til den kommende lovgivning.

”EU har lagt op til, at grønne anprisninger fremover skal dokumenteres og tredjepartskontrolleres, før de
anvendes på fx et produkt. Med Svanemærket er meget af arbejdet gjort, da mærket ser på hele produktets livscyklus og løbende strammer kravene for at skubbe på den grønne omstilling – og samtidig er der en grundig kontrolproces, inden et produkt kan opnå certificering.”

Svanemærkets nye kampagne er udviklet med støtte fra Nordisk Ministerråd og kører de næste fire uger i alle de nordiske lande. I Danmark kan den bl.a. ses på TV2, Viaplay, Discovery, outdoor over hele landet, Facebook, Instagram, YouTube, printannoncering i landsdækkende aviser samt banner og native annoncer i nationale og lokale nyhedsmedier.

Der er produceret otte film af F&S Studios, som kan ses her: