Udgangspunktet er alvorligt nok. Der har ligefrem været tale om en ransagning og beskyldninger om bedrageri og tyveri. Men det er snart halvandet år siden, så ventetiden har været lang.
Nu er der så endelig kommet et anklageskrift, og sagen er indskrænket til en overtrædelse af markedsføringsloven i forbindelse med krænkelse af tredjeparts materiale.
Selvom sagen således er svundet ind, så er den dog stadig alvorlig nok og rummer bl.a. et krav om en bøde på 200.000 kr. Alligevel glæder man sig til at komme i retten, lyder det fra bureauet.
”Det ærgrer os, at vi ikke kan lægge det bag os endnu, men samtidig bliver det også forløsende at få taletid i retten og forklare og dokumentere, hvad der egentlig er foregået,” siger en af bureauets indehavere, som Bureaubiz har været i kontakt med. Men der er nedlagt anmodning om navneforbud, og derfor må hverken bureauets eller personers navne nævnes
Sagen vedrører en enkelt kunde, som var kommet i klemme oven på en konkurs i et af landets største bureauer for to år siden. En del af bureauets folk stiftede deres eget, og man var selvfølgelig ganske klar over, at der kunne være juridiske aspekter i at begynde at samarbejde med kunden.
”Vi løste opgaver for en kunde, der havde brug for hjælp og gerne ville arbejde sammen med os. De havde en presserende deadline, og de kom til os eftersom deres gamle team og dermed kompetencer nu var her. Men vi gjorde det klart for kunden, at de skulle afslutte deres mellemværende med bureauet,”, siger partneren.
Hos bureauet ser man sådan på det, at anklagemyndigheden har valgt at køre en prøvesag, og derfor skærpet kravene betydeligt.
Bureauets advokat mener, at sagen viser, hvor svært det er at gebærde sig og drive forretning, hvis man også skal have styr på sine kunders retsmæssige forhold.
”Det virker helt ude af proportioner, hvis man som reklamebureau skal tage ansvar for tredjeparts ophavsretlige forhold,” siger advokat Peter Martin Blinkenberg.