For nylig skrev Nordlid ud på de sociale medier, at man søger efter mindre bureauer med 1-10 medarbejdere til at komme og bo i bureauets lokaler på Islands Brygge.
Tanken er at samle en hub af faglighed på Islands Brygge, inden for de fagområder, hvor man hos Nordlid mærker en stigende efterspørgsel.
”Det er især på de områder, hvor vi ikke selv har kritisk masse, og hvor vi gerne vil bygge tætte strategiske alliancer i stedet for at ’shoppe rundt’,” siger adm. direktør, Lasse Nygaard og fortsætter:
”Når vores kunder efterspørger nogle kompetencer, vi ikke selv har inhouse, har vi to muligheder. Vi kunne selv ansætte og dermed opgradere de kompetencer, men det kræver netop en kritisk masse og er ikke bare gjort ved at ansætte f.eks. en SoMe medarbejder, eller en performance marketing medarbejder. Derfor har vi besluttet, at vi hellere vil samarbejde med grupper af folk, der har passion for deres speciale,” siger Lasse Nygaard.
Eksempler på dette er specialister inden for følgende områder: SoMe, SEO/SEM, udviklere, og producenter af video, animation, lyd og bannere.
En anden fordel ved samarbejder i stedet for ansættelser, er uafhængigheden, siger Lasse Nygaard:
”Det er dyrt at skulle have medarbejdere siddende med mange forskellige kompetencer, og på den her måde, bliver vi mere uafhængige, men alligevel kan vi indgå i et tæt samarbejde med relevante specialister til vores forskellige kunder, når det bliver efterspurgt, og som ovenikøbet sidder lige ved siden af.”
Lasse Nygaard tilføjer, at Nordlid samtidig tilbyder en indirekte adgang til kunder, som det ellers for små bureaukonstellationer kan være svære at få i tale. Og man har allerede lavet en aftale med de første samarbejdspartnere.
”Vi har netop skrevet kontrakt med specialister, der er gode til idé og copy samt til performance marketing, og vi er i dialog med både SoMe og SEO/SEM. Men vi vil også rigtig gerne have nogle ind, der er gode til animation og motion graphic, hvor vi mærker en stor vækst,” siger Lasse Nygaard.
Corona-indvirkning på regnskab
Nordlid har ikke mistet kunder under corona, men har i det første halve år i coronaens tegn oplevet nedgang i aktivitetsniveauet hos nogle kunder og oplevet, at andre kunder oursourcede marketingfunktionen ud af Danmark. I andet halvår har man så fået en tilvækst af kunder på tværs af forskellige brancher.
”Det er dejligt efter et hårdt første halvår, at vi har formået at få en del kunder, og det er lykkedes os at få nogle, der alle har kunderelationer, data og kreativitet som udgangspunkt for samarbejdet,” siger Lasse Nygaard.
Han tilføjer, at man dog kommer til at se ud af regnskabet, at første halvår var hårdt.
Nordlid har 40 ansatte og har plads til omkring yderligere 20 personer på kontoret.