Nordlid: Vi er fremtidens bureau

Redaktionen

Nordlid har ligget stille med indsendelser til diverse awards efter fusionen i 2017, men går nu efter at komme på scenen ved flere awardshows i 2019. DDA var første skridt, hvor man hentede flest priser og blev kåret til årets digitale samarbejdspartner. Læs om, hvorfor Nordlid ser sig selv som fremtidens bureau.

Ved Danish Digital Award, der løb af stablen i sidste uge, løb digitalbureauet Nordlid ikke bare med mest guld. De var også det bureau, der samlet vandt flest priser i det hele taget, og endelig blev de kåret som Årets digitale samarbejdspartner.

Så man kan vist godt tillade sig at konkludere, at Nordlid blev aftenens bureau.

Priserne til Nordlid var fordelt med 2 guld for DSB (sammen med Republica) og 1 guld for Danske Spil samt 1 sølv og 1 bronze for DSB.

”Målet er ikke at være bedst på en specifik marketingdisciplin. Målet er at være Danmarks bedste bureau til at bygge stærke relationer mellem brands og mennesker. Det er vores kerne, vores kultur og vores DNA.”

2019 er året, hvor Nordlid vil på scenen
Det er ikke helt tilfældigt, at Nordlid kom til tops blandt aftenens vindere. Efter en nedprioritering af indsendelser til prisuddelinger siden fusionen mellem RelationshusetGekko og Increase i 2017, er man gået efter, at 2019 skulle blive det år, hvor bureaufusionen viste sig på award-scenen.

Men guld ved Danish Digital Award er ikke det eneste, Nordlid går efter.

”Vi har jo skruet op for det kreative på bureauet, og her krydser vi fingre for, at vi også kan få den første Creative Circle Award i bureauets historie, og så kunne det være fedt at genetablere vores position ved Echo Awards,” siger direktør for strategi og kreativitet Jan Køhler.

Jan Køhler refererer her til, at RelationshusetGekko tidligere har været storaftager af Echo Awards, der er reklameverdenens svar på verdensmesterskaberne i dialogmarkedsføring.

Netop Danish Digital Award og Creative Circle Award – i sidstnævnte er Nordlid sammen med Republica nomineret for DSB-casen ’Få Tiden Tilbage’ – afspejler, at bureauet efter fusionen har flyttet sig et andet sted hen.

”Awards er jo ikke et mål i sig selv, men de er alligevel et pejlemærke for, at ens arbejde er på rette vej. De er et fortjent skulderklap til vores samarbejde med kunderne, og så er de gode til at skabe den stolthed og det selvværd, der gør, at vi sammen med kunderne tør være lidt mere modige i nye løsninger,” siger Jan Køhler, og fortsætter:

”RelationshusetGekko er gået fra at være et bureau med 15 ansatte til, at vi nu er 50 i Nordlid. Det er en størrelse og en kritisk masse, der er afgørende for at fungere som leadbureau for større danske virksomheder.”

CEO og partner Lasse Christensen supplerer:

”Efter fusionen baserer vi vores løsninger på meget mere end henholdsvis dialogmarkedsføring eller rene digitale løsninger. Vi starter et helt andet sted i dag, nemlig ved at være 100 % dedikerede til at forstå kundens forretning, før vi vælger løsningsmodeller. Så kobler vi kreativitet, teknologi og organisering på. Det, at vi har fået alle tingene samlet qua fusionen, betyder også, at vi ser på løsningsmuligheder i et meget bredere perspektiv. Det er en kæmpe styrke, vi har i dag i forhold til tidligere.”

Lasse Christensen fortsætter:

”Det, at markedet allerede så hurtigt efter fusionen anerkender os som årets digitale bureau, forholder vi os meget ydmygt overfor, omend vi er meget stolte. Og vi kan allerede mærke en effekt hos vores medarbejdere og hos vores kunder.”

”Vi ser os som et godt bud på fremtidens bureau, der tager udgangspunkt i forretningsmæssige udfordringer og muligheder. Som i et langt sejt træk hjælper kunderne til at stå optimalt i deres konkurrence.”

Samarbejde med højere læreanstalter i støbeskeen
For et år siden, da Jesper Isholm blev ansat som kreativ direktør, udtalte han, at Nordlid skulle være blandt de fem bedst kreative bureauer i Danmark inden for få år.

Og der er flere ambitioner end at blive blandt de bedste kreative bureauer:

”Målet er ikke at være bedst på en specifik marketingdisciplin. Målet er at være Danmarks bedste bureau til at bygge stærke relationer mellem brands og mennesker. Det er vores kerne, vores kultur og vores DNA,” siger Lasse Christensen og tilføjer:

”Derfor planlægger vi også at indgå samarbejde med højere læreanstalter omkring det rationelle og emotionelle i at bygge relationer. Mens andre måske arbejder efter at skabe awareness og liking, tror vi på, at virksomhederne øger deres konkurrenceevne ved at skabe stærke relationer til deres kunder. Det går på tværs af mange dele af organisationen og er dybt forankret i forretningen,” siger Lasse Christensen.

Ser sig selv som fremtidens bureau
Og selvom Jan Køhler og Lasse Christensen siger, at de er meget ydmyge over succesen ved Danish Digital Award, er de ikke bange for at føje flere ord på deres ambitioner:

”Vi ser os som et godt bud på fremtidens bureau, der tager udgangspunkt i forretningsmæssige udfordringer og muligheder. Som i et langt sejt træk hjælper kunderne til at stå optimalt i deres konkurrence. Også med andre ydelser end dem, der er typiske for bureauer, f.eks. hvor man indgår i virksomhederne som en integreret del af deres interne kompetencer.”

Som eksempel nævner Jan Køhler og Lasse Christensen, at bureauet har været sparringspartner for Danske Spil i deres interne omorganisering, hvor de har insourcet en stor del af markedsføringen og har ansat nye folk og opgraderet på teknologi.

Netop det arbejde vandt Nordlid og Danske Spil guld for i kategorien Digital Organisation.

Og lige præcis virksomhedernes insourcing vil gå ud over nogle bureauer, mens andre vil gøre det til en del af deres forretningsgrundlag, lyder det fra Jan Køhler.


Vinderne til Danish Digital Award 2019

Digital Transformation
Guld til Nordlid for Danske Spil med casen ’I’ve got 99 problems, but data ain’t one’.

Sølv til Belong, Implement Consulting, Magnetix, S360, Ustwo for Klarify.me//ALK-Abelló med casen ‘Your Allergy. Our Concern’.

Bronze til Arla Foods for Arla Foods med casen ‘The Arla Digital Transformation Journey’.

Digital Differentiation
Guld til Virtue for Carlings med casen ‘adDress_The_Future’.

Sølv til Appear for Georg Jensen med casen ’Georg Jensen RingSizer’.

Bronze til Nordlid/Republica for DSB med casen ’Få tiden tilbage’.

Personalisation
Guld til Responsive for Interflora med casen ’Sig det med AI’.

Sølv til One Marketing/One Prediction for DR Koncerthuset med casen ‘How AI driven personalization boosted sales by 354%’

Bronze til Atcore for Schneider Electric for casen ‘New Fuga’.

Customer Experience
Guld til Shape for Fitness World med casen ‘Fitness World’.

Sølv til Nordlid/Republica for DSB med casen ’Få tiden tilbage’.

Bronze til NRGi Kommunikation, Campfire & Co., Headfitted for Ebas med casen ’VTR – Fra papirrapport til digital overblik på under to minutter’.

Analytics and AI
Guld til Suzumuchi for Unibet med casen ’Valuestats’.

Sølv til IMB iX for Lemvigh-Müller med casen ’Forbedret kundeservice med AI’.

Bronze til Responsive for Interflora med casen ’Sig det med AI’

Marketing Automation
Guld til Suzumuchi for Unibet med casen ’Valuestats’.

Sølv til Atcore for Schneider Electric for casen ‘New Fuga’.

Bronze til OMD, Must for Coop Fakta for casen ’Det tager kun 5 sekunder … at lave 50 YouTubefilm’.

Brand Impact
Guld til Pentia for LM Wind Power med casen ‘10 Steps to becoming a carbon neutral business’.

Sølv til & Co./Noa, Bacon, Oath, Weber Shandwick, Hello Great Works/Noa for Velux med casen ‘The indoor Generation’.

Bronze til Robert/Boisen & Like-minded, Carat for Stofa med casen ‘Grandma Hackers’.

Content Production
Guld til & Co./Noa, Bacon, Oath, Weber Shandwick, Hello Great Works/Noa for Velux med casen ‘The indoor Generation’.

Sølv til Robert/Boisen & Like-minded for Sydbank med casen ’Sydbank x Veo – Fra Marken til Parken’.

Bronze til & Co./Noa, PHD for Kræftens Bekæmpelse & Trygfonden for casen ’Help a Dane Summer Hits’.

Innovation
Guld til Unity Studios for Grundfos med casen ‘Remote Mixed Reality Support’.

Sølv til MobilePay for MobilePay med casen ‘Mobilepay Box’.

Bronze til Mensch, Mutual Mobile for Dribe med casen ‘Dribe’.

Commerce
Guld til Impact for nemlig.com for casen ‘nemlig.com app’.

Sølv til Creuna Danmark, Netcompany for Solar med casen ’Opgradering af eCommerce for milliarder’.

Bronze til Responsive for Interflora med casen ’Sig det med AI’.

Digital Organisation
Guld til Nordlid for Danske Spil med casen ’Vi bygger fremtiden’.

Sølv til Arla Foods for Arla Foods med casen ‘The Arla Digital Transformation Journey’.

Bronze til Belong, Implement Consulting, Magnetix, S360, Ustwo for Klarify.me//ALK-Abelló med casen ‘Your Allergy. Our Concern.’

Return on Investment
Guld til Atcore for Matas med casen ‘Omnichannel Insights and Activation of Customer data’.

Sølv til Danske Spil for Danske Spil med casen ’Hos Danske Spil blev én fjer til 3,8 høns i 2018’.

Bronze til Robert/Boisen & Like-minded for Diba by Sydbank med casen ’Best fra A til Bil’.

Digital Activation
Guld til Nordlid, Republica for DSB med casen ’Få tiden tilbage’.

Sølv til Molamil for Kræftens Bekæmpelse for casen ’Sammenholdet’.

Sølv til Robert Boisen & Like-minded for Sydbank for casen ’Sydbank x Veo – Fra Marken til Parken’.

Specialpriser
Årets digitale virksomhed: Danske Spil

Årets digitale samarbejdspartner: Nordlid

Årets digitale profil: Jesper Thyssen, Danske Spils head of digital marketing.

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.