Norsk reklamepris banker de danske

Peter Engholm
25@mail.dk

I hvert når det gælder om at slå stort brød op. Gulltaggen er ikke blot en pris for interaktiv markedsføring, men et arrangement på tre dage. Hovedtaleren er Sir Richard Branson.

Det er altid et fint skulderklap at modtage en pris for sin indsats – omvendt er der en del reklamepriser, og det kan måske udhule æren en kende.

I Norge forsøger man imidlertid at booste denne ære, for her man investeret kraftigt i deres Gulltaggen, der egentlig er en pris, som hylder interaktiv markedsføring. Nu lanceres den under overskriften “Europe’s leading digital conference on strategy, innovation and creativity”. Bevares, vil man måske indvende, men der er sat tre dage af til de mere end 25 workshops og seminarer, og hovedtaleren er Richard Branson, manden bag et af klodens mest markante brands; Virgin.

Når Gulltaggen udspringer i en prisuddeling på den digitale front, vil det være nærliggende at sammenligne den med Danish Internet Award.

Hvad afholder jer fra at afholde et større arrangement?

“Vi holder i forvejen New Media Days, som er et to-dages arrangement, og DIA, som er en internet-pris. Så skulle man samle de to begivenheder – men hvor DIA henvender sig til bureauer, medier og annoncører, så har New Media Days en bredere målgruppe i form af alt, hvad der kan krybe og gå inden for digitale medier,” siger Peter Djurup, projektchef i FDIM, Foreningen af Dansk Interaktive Medier.

Han tilføjer, at FDIM samarbejder med INMA, der står bag Gulltaggen. INMA er ikke en brancheorganisation, der f.eks. foretager målinger, men derimod er en rendyrket event- og netværkorganisation, understreger Peter Djurup. Men på award-delen minder Gulltaggen og DIA en del om hinanden.

“Selve prisdelen af Gulltaggen og DIA mener jeg godt, man kan sammenligne. Og man kan vel sige, at vi i Danmark også bruger tre dage på vores arrangementer – fordelt på forår og efterår,” siger Peter Djurup. 

Men igen: Hvad skulle afholde jer fra at vokse?

“Netværksdelen. For både DIA og New Media Days gælder det, at netværksdelen er et væsentligt element. Vi er 500 deltagere til DIA og 800 til New Media Days. De er 1.500 til Gulltaggen. Jeg var til stede sidste år, og det var ikke kun fordi, at jeg ikke kender mange nordmænd, at det virkede uoverskueligt. Når styregrupperne for de to danske arrangementer taler om at udvikle, så gør vi det ikke nødvendigvis i deltagerantal,” siger Peter Djurup.

Nordmændene har hentet Richard Branson til Oslo …

“Ja, ham har de i nogle år prøvet at få fat i. Han har ikke været billig. Derudover kommer bl.a. Guy Kawasaki fra Garage Technology Ventures og Ji Lee fra Googles Creative Lab. Og fordi FDIM samarbejder med INMA, får vores medlemmer 25 pct. rabat på for alle tre dage med Gulltaggen,” siger Peter Djurup.

Gulltaggen kan muligvis blive endnu større. I det aktuelle nr. af Kampanje opfordrer Nils Petter Nordskar, der har ledet to reklamebureauer, til fornyelse af den nu 20 års gamle reklamepris, Gullblyanten. Det mest oplagte, mener Nordskar, at den kreative pris fusionerer med Gulltaggen.