Norsk sportsbrand vælger dansk bureau

Emil Malte Simonsen
emil.s@bureaubiz.dk

Det norske sportsbrand Sweet Protection vil indtage en stærkere global position, især på det nordamerikanske marked, og det skal det danske Sunrise hjælpe med. Det er første gang, at brandet vælger bureau – for hidtil har “de haft svært ved forstå vores brand og marked”.

Det norske brand Sweet Protection, der lever bl.a. sportshjelme, briller og udstyr til ski, cykling og kajak, der kan købes i butikker over det meste af verden. Men nu vil man endnu bredere ud og indtage en stærkere position på markedet. Særligt det nordamerikanske.

Derfor har man for første gang, siden virksomheden blev stiftet i år 2000, valgt en bureaupartner. Valget er faldet på danske Sunrise, der i første omgang har fastlagt en go-to-market-strategi for 2022. 

Atle Enberget, der er stifter og salgs- og marketingchef hos Sweet Protection, siger i en pressemeddelelse, at man forud for samarbejdet gav Sunrise en prøveopgave, der skulle vise, om bureauet forstod brandet, produkterne og det marked, Sweet Protection opererer i. Det har tidligere været den anke, der har holdt brandet fra at samarbejde med bureauer. 

“Vi har ikke tidligere arbejdet med bureauer, da vores oplevelse var, at de havde svært ved at forstå vores brand og marked. Derfor har vi primært benyttet os af freelancere, der kunne hjælpe med specifikke opgaver inden for f.eks. film, design, digital strategi osv. Men i kraft af, at vi blevet et international brand, har vi brug for at opgradere vores kompetencer inden for marketingstrategi og tage dette felt lige så seriøst, som når vi udvikler de bedste produkter på markedet,” siger Atle Enberget.

Den opgave er man stolt af at skulle løfte hos Sunrise – “særligt, når man kommer fra et land uden hverken sne eller bjerge,” lyder det fra Teit Knudsen, der er partner og ansvarlig for digital strategy & insights hos Sunrise. Han siger: 

”Hos Sunrise arbejder vi med at binde salg og marketing sammen. Derfor passer Sweet Protection perfekt til det, vi gerne vil. Det handler ikke om blot at lave en skifilm, lægge den på YouTube og håbe på det bedste. Arbejdet starter med strategien, B2B-delen og arbejdet med distributørerne og den fortælling, som de skal bruge til at sikre indsalg hos forhandlerne.”