Norwegian har fundet et dansk bureau

Peter Engholm
25@mail.dk

Efter en runde blandt fem bureauer har Skandinaviens næststørste flyselskab fundet en decideret dansk bureaupartner, der bl.a. fusionerede sig frem til valget.

Norwegian, der er Skandinaviens største lavprisselskab og det næststørste selskab i Københavns Lufthavn, har fundet et egentligt dansk reklamebureau.

I godt halvandet år har selskabet haft base i Danmark, men markedskommunikationen har været kreeret af Kitchen i Oslo og oversat af Reputation i København, begge bureauer er en del af Leo Burnett-netværket.

“Tiden var moden til at søge hjælp hos et dansk reklamebureau,der kan hjælpe os med fremtidens strategiske og kreative udfordringer i Danmark. Jeg valgte fem bureauer ud – nærmere bestemt fem taktisk funderede bureauer, der var stærke online”, siger Johan Bisgaard Larsen, der er presse- og markedschef i Norwegian Danmark.

Han understreger, at bureauvalget blev baseret på en bureaurunde – og ikke en egentlig pitch – hvor han ud fra ét møde med hver af bureauerne traf sit valg.

“Norwegians danske bureau er Bocca. Og det skyldes deres rejsebranche-erfaring, deres mix af retailkunder, der gør, at de er vant til at tænke taktisk – og at de har slået deres reklame- og digitalbureau sammen. Det skal ses i lyset af, at 90 pct. af vores billetter sælges online,” siger Johan Bisgaard.

Bocca fusionerede for nylig reklamebureauet med den digitale søster, Bocca Wired. Adm. direktør i Bocca, Morten Theil, forklarer:

“For et år siden stiftede vi Bocca Wired. Det var den rigtige beslutning, fordi vi med et selvstændigt selskab kunne tiltrække de rigtige kræfter og tilbyde dem ejerandele. Det var faktisk så rigtigt, at vi nu har taget skridtet fuldt ud og fusioneret de to bureauer. Vi sidder sammen – ikke 20 m. fra hinanden, men sammen, og Bocca Wireds ejerkreds og ledelse er nu en del af Boccas ejerkreds og ledelse.”

Om samarbejdet med Norwegian siger Morten Theil:

“Bocca har stor erfaring og tyngde inden for rejsemarkedet, og derfor kender vi til den evige balancegang mellem flyselskabets overordnede profil og det daglige krav om salg af flyets tomme sæder. Vi glæder os meget til at hjælpe Norwegian med begge disse udfordringer fremover.”