Tidligere DR korrespondent i USA og nuværende public affairs-rådgiver, Torsten Jansen, retter i dagens udgave af Børsen et hårdt angreb mod Novo Nordisk, som han mener er ved at sætte deres omdømme over styr i USA.
I indlægget skriver Torsten Jansen, at Novo Nordisk med sine samarbejder med diverse personligheder kan risikere et stort tab på troværdighedskontoen.
Den første af flere negative omtaler af Novo Nordisk i USA, var da, de udnævnte den kendte tv-kok Paula Deen som ambassadør for kampen mod diabetes, mener Torsten Jansen.
Paula Deen er i USA kendt som frituredronning, som til trods for, at hun selv har diabetes 2, laver opskrifter bestående af sukker, mayonnaise, cheddarost og bacon.
Den næste fejl var, ifølge kronikøren, at Novo Nordisk støtter den konservative lobbyorganisation Alec, der bekæmper Barack Obamas sundhedsreform.
Samtidig kom det frem under republikanernes primærvalg, at Novo gennem flere år har betalt millioner af kroner til New Gingrich, som “i vide kredse regnes for at være den mest amoralske politiker siden Richard Nixon”.
Ovenstående, mener kronikøren, er et stort problem for Novo Nordisk, som – i kraft af at de tjener penge på andres sygdom – bør have høje krav til troværdighed og integritet.
Og så undrer kronikøren sig over, at Novo Nordisk ikke har benyttet sig af en oplagt mulighed for at samarbejde med Michelle Obamas kampagne ‘Lets Move’, der arbejder for motion og sund mad til skolebørn.