Af Peter Engholm 25@mail.dk

I nat blev Facebook Places lanceret. Nu kan man via sin mobil placere sig på et kort. Skabt udelukkende til brugere, siger Facebook, men allerede nu er der råd at hente for annoncører.

Bølgen er på vej fra USA, hvor Facebook Places i nat blev lanceret, og inden for de nærmeste dage vil vi også herhjemme kunne begynde at bruge denne lokationsservice og fortælle Facebook, hvor vi befinder os.

Med Facebook Places kan du via din mobil placere dig selv på et kort via telefonens GPS. Når du gør det via telefonens Facebook applikation, fortæller du samtidig dine Facebook-venner, hvor du befinder dig netop nu – og du kan samtidig finde ud af, hvor dine venner befinder sig. Måske til samme koncert som dig.

“Tjenester som Foursquare og Gowalla har over det seneste år opnået brugertal på flere millioner – men et beskedent antal tusinde i Danmark. Men med introduktionen af Facebook Places er teknologien henover natten blevet tilgængelig for over 500 mio. mennesker – heraf 2,5-3 mio. i Danmark – og hvad vigtigere er: Alle dine venner er der også allerede,” siger Mikael Lemberg, der er Facebook-konsulent i Komfo.

Facebook slår udelukkende på, at Places er en ny service til deres brugere. Og dén tror vi så på, men man kan ifølge Mikael Lemberg sagtens argumentere for, at teknologien i lige så høj grad er udviklet som en indtjeningskilde for Facebook.

“Jeg tror, at Places vil blive godt modtaget af brugerne. Dels er denne applikation en Opt-In, altså én, du skal tilmelde dig – og passer den dig ikke, kan du bare lade være med at bruge den – dels virker det kommercielle fokus ikke så åbenlyst. Men det betyder ikke, at virksomheder bare skal sidde med hænderne i skødet, for som virksomhed vælger du ikke selv, om du skal være til stede på Facebook,” siger Mikael Lemberg.

Bevidsthed om brugen af Facebook Places gælder både brugere og annoncører, mener Facebook-konsulenten, der betegner det som “nok uundgåeligt”, at nogle brugere vil få ubehagelige oplevelser, mens man vænner sig til dette nye værktøj – f.eks. at bliver “tagget” på en stripbar i Prag, når nu turen – over for kæresten derhjemme – var solgt ind som en kulturel oplevelse. Eller at blive “tagget” i byen, når man nu havde ringet sig syg.

“For virksomhederne gælder det at blive bevidst om behovet for at claime en fysisk lokation. Det kan være museer, cafeer, tøjforetninger og restauranter, men også teleselskaber. Måske ikke hovedkontoret, men de mange burtikker. Når det så er gjort via Facebook, skal der tænkes strategisk: Hvordan får jeg mine fans/kunder til at fortælle deres venner, at de er hos mig? Måske via særlige tilbud, hvis de tjekker ind via Facebook. På længere sigt kan virksomhederne så reklamere med, at dine venner besøger dem ofte,” siger Mikael Lemberg.


Han karakteriserer Facebook Places som banebrydende – ikke p.g.a. det frivillige Big Brother-element, men fordi grænsen mellem on- og offline bliver om muligt endnu mere udflydende.

“Facebooks ambition med Places er tydeligvis at redefinere vores sociale adfærd på rekordtid, så en afgørende faktor for, hvordan vi fremover bruger vores fritid, vil være, hvem der befinder sig fysisk i nærheden af os” siger Mikael Lemberg.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club