Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Mikrobryggerier dropper storytelling. ’Dream Society’-forfatter er i gang med ny bog. Irma vil løfte netsalget markant. Vestas vil lave ny kommunikationsstrategi til danskerne. Pandoras image har ikke taget skade på hovedmarkederne.

Nu er det ikke længere comme il faut at markedsføre øl med fortællinger om små mikrobryggerier og om hvordan øllet er blevet til.

Mange mikrobryggerier er lukket under krisen og de overlevende bruger nu humør og kant, ligesom tidligere tiders ølreklamer.

Slotsbryggeriet Føniks i Næstved lancerede tidligere på måneden et samarbejde med Monrad & Rislund. Duoen lægger navn og univers til det opdigtede ‘Pladderballe Bryghus’, der sælger ølmærker som Kalapøjser, Kakerlakpuler og Brodtgaard Basement Reserve.

Det nye mikrobryggeri Stronzo Brewing går mere efter kant end humor. Man har allieret sig med provo-kunstneren Kristian Hornsleth. Stilen fra hans bevidst grimme oliemalerier kan nu ses på Stronzos øl-etiketter. Og indehaver Kristian Strunge mener, at Kristian Hornsleths provokerende attitude passer godt til Stronzos slogan ‘Beer with an attitude’.

Desuden har Stronzo-ejeren ikke meget til overs for storytelling:

“Hvis man går i dybden med storytelling, vil man jo se, at der står det samme på alle øllene. De er alle sammen brygget på et eller andet slot og blablabla – og så er de som regel gode til mad fra grillen” (Berlingske Søndag, MS p.24).

Dream Society-forfatter aktuel med ny bog

Rolf Jensen, der i 1999 blev berømt med bogen ‘Dream Society’, fylder 70 år på tirsdag og er aktuel med bogen ‘Porten til fremtiden. En renæssance 2.0 er på vej i de vestlige lande’.

‘Dream Society’ blev en international bestseller og forudså bølgen af oplevelsesøkonomi og den tendens, at vi køber drømme.

Den nye bog, som Rolf Jensen har skrevet sammen med en finsk kollega, udkommer i løbet af foråret – også i Finland og Korea. Den handler om en global virksomhed, der sender to mennesker rundt i verden for at tjekke trends. De skal undersøge, hvordan virksomheden skal indrette sig for at klare fremtiden.

“I den vestlige verden er vi imellem drømme. Between dreams. Vi har fået opfyldt drømmen om velstand. Jo, vi vil da gerne have en ekstra bil, men vi vil også have den sjette ferieuge, og så er der barsel og desuden skal vi passe på stress. Der er grænser for, hvad vi gider, for den materielle drøm er opfyldt og den er ikke erstattet af en ny.

I modsætning til Østen, hvor de knokler løs for at nå drømmen om velstand. Vækst skabes ikke af regeringer, men af folk, der gør noget. Og der er kæmpe mangel på motivation i Danmark. Vi mangler nye tal for det, men det er givetvis blevet værre de senere år, fordi folk er blevet behandlet med den business model, at man fyrer medarbejdere, når der er underskud på bundlinjen”.

Siger altså Rolf Jensen og peger på en undersøgelse, der viser, at kun en tredjedel af amerikanerne er engagerede i deres job, ligesom det halter med tilliden til politikere og direktører. I Kina, derimod, er man ovenud tilfreds.

Rolf Jensen noterer sig, at der i disse år tales meget om effektivisering, om at strømline og have skarpere fokus. Alt sammen noget der virker demotiverende. Ikke noget, der får blodet til at rulle stærkt og skaber dejlige, varme indre billeder af noget rart. En drøm.

“Vores samfund bevæger sig væk fra følelser, og det kan ikke blive ved. Vi står over for noget, der nødvendigvis må skifte. Derfor er jeg meget obs på Occupy Wall Street-bevægelsen (protest mod finanssektorens grådighed, red). Lige nu er der lukket lidt ned, men alle revolutionære forudsætninger er til stede (Jyllands-Posten Søndag, Indblik p. 16).

Irma vil lancere ny webshop, der skal mere end 10-doble netsalget.

Irma mener, at tiden nu er moden til onlinehandel på nettet. Derfor vil de lancere et nyt website, der skal løfte omsætningen fra 30 mio. til 500 mio. på tre år.

Udover at det nye site skal gøre det hurtigere og nemmere for kunderne, skal det også løse problemer for kunderne, siger divisionsdirektør i Irma, Jacob Elsborg til Jyllands-Posten.

F.eks. skal sitet via programmer og applikationer hjælpe kunderne med madplaner og anbefale varer, så de undgår madspild.

Samtidig skal det være muligt for kunderne at chatte sammen og give hinanden gode råd, og det vil ifølge divisionsdirektøren skabe oplevelser og en følelse af community.

Sitet skal være klar om et år (Jyllands-Posten, Erhverv&Økonomi p. 7).

Vestas: Morten Albæk vil skræddersy kommunikationsstrategi til danskerne

Vestas ry i Danmark er det dårligste i verden. Ifølge den nye globale marketingdirektør i Vestas, Morten Albæk står der internationalt stor respekt og anerkendelse om Vestas verdensledende position inden for vind. Men den anerkendelse finder man ikke i Danmark og blandt analytikere.

Årsagen er – ifølge Morten Albæk, der i sidste uge blev kåret til en af verdens 18 dygtigste marketingledere af magasinet The Internationalist – at Vestas i Danmark har opbygget en masse forventninger , som man ikke har kunnet indfri.

Danskerne har skullet forholde sig både til dårlige regnskaber samt massefyringer og en udhulet aktie.

Morten Albæk vil rette op på en fejlslagen kommunikation med en ny kommunikationsstrategi, der er skræddersyet til det danske marked.

Ifølge marketingdirektøren bliver opgaven i mindre grad at love noget og i højere grad at fortælle, hvad Vestas gør.

Morten Albæk mener, at en del af tillidsbruddet skyldes topledelsens stil. F.eks. Ditlev Engels buzzwords som ‘failure is not an option’ og ‘vindere har en plan og tabere en forklaring’ (Berlingske Lørdag, Business p. 6).

Pandoras image upåvirket på de vigtigste markeder

Mens Pandoras image og aktiekurs har været i dybt fald i Danmark efter blandt andet direktørfyringer og nedjusteringer, er smykkekoncernens image stabilt i Tyskland og England, som er virksomhedens vigtigste markeder med henholdsvis 11 og 14 procent af salget.

“Pandoras image i England og Tyskland synes upåvirket af de alvorlige nyheder, der har været om selskabet. Hvis der har været en afsmitning fra Danmark, er den så lille, at den stort set ikke udgør en risiko for Pandora i de lande”, siger Lars Gylling, adm.dir. i YouGov, der har undersøgt Pandoras image i Danmark, England og Tyskland.

Pandora har dog i de seneste måneder været bekymret for, om den alvorlige nedjustering og tillidsbruddet på aktiemarkedet i august vil bide sig fast og skabe en grundfortælling om, at Pandora oversælger sig selv overfor aktionærer og samarbejdspartnere. Derfor spekuleres der nu i om Pandora vil iværksætte en særlig imagekampagne, der skal genoprette tilliden til selskabet (Berlingske Business, p. 7).

Kommentarer

  1. Måske Stronzo-ejeren skulle sætte sig i en stol og læse lidt op på, hvad storytelling er. Det har i hvert fald ikke noget med bryggemtoder at gøre.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club