Ny app skal give annoncørerne nye muligheder på tv

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

App’en er udviklet af GroupM og TV 2, og er i første omgang rettet mod sports-transmissioner.

GroupM har erfaringer med at udvikle en app, der kan øge interaktionen og de kommercielle muligheder i biografen.

TV 2 har på sin side erfaringer med udviklingen af event-apps til brug under programmer.

De to har nu fundet sammen og resultatet er blevet en ny app, der skal løfte sig fra at være et “one-night-stand” – en app der kun fungerer i forbindelse med en enkelt event – til at kunne bruges igen og igen i forbindelse med forskellige programmer.

“Er man på et marked som det amerikanske, så kan man godt arbejde med event-apps. Det danske er for lille til at man kan forsvare brugen af de ressourcer, det kræver. Derfor giver det mening at satse på en kategori-app,” siger Mikkel Hagedorn, der står for Business Development hos GroupM.

Den nye app blev præsenteret på selskabets store Whats Next konference torsdag og fredag, og her kunne Jacob Zeeberg, Head of Business Development hos TV 2, fortælle om, hvordan stationen sidste år tog de første spadestik til at udvide med en second screen. Det skete i forbindelse med Zulu Best Friends Forever – som blev downloadet 13.000 gange men kæmpede med et lavt tidsforbrug og dermed et lavt engagement.

Så gik det bedre med Vild Med Dans – flere downloads og meget større tidsforbrug hos seerne, så det viste et potentiale – men stadig med det grundlæggende problem, at rækkevidden er begrænset. Når Vild Med Dans er slut, er det overstået.

Den ny App hedder TV 2 Fan, og vil til april blive brugt i forbindelse med transmissionerne fra den amerikanske basketball-liga NBA.

Den er dynamisk, så brugen af den under et program behøver ikke være fastlagt i detaljer forinden. Værterne/kommentatorerne kan undervejs stille spørgsmål, som man skal svare på eller bede om bedømmelser af aktioner, mål eller spillere. Og kører man en konkurrence vil vinderen automatisk poppe up på skærmen.

App’en er designet til at skabe interaktion med seerne, så hvordan annoncører kan involveres er ikke fastlagt. Der er dog ingen tvivl om, at man ser et betydeligt kommercielt potentiale.

“Vi afbryder ikke programmerne med reklamer, men med seerne koblet sammen med programmet på telefonen, får vi en række nye kommercielle muligheder, som vi kan tilbyde vores kunder,” siger Jacob Zeeberg, der ydermere kan fortælle at app’en er det første projekt der er fuldt integreret på tværs af hele TV 2’s organisation.