Nikolaj Lie Kaas i rollen som Carl Mørck i Afdeling Q-filmene. Still fra kampagne-introen.
Blockbuster lancerer sin første større kampagne, der er baseret på brugerdrevet indhold – en kampagne, bygget op om de foreløbig tre film om Carl Mørck og Afdeling Q, baseret på Jussi Adler-Olsens bestsellere.
Brugerne kan på Blockbusters kampagnesite indspille deres egne film, som klippes sammen online med scener fra ’Kvinden i Buret’, ’Fasandræberne’ og den seneste film i serien ’Flaskepost fra P’, der netop er lanceret på Blockbuster.dk. En jury vælger en hovedpræmievinder, der får lov at medvirke i den næste film om Afdeling Q.
Steffen Trannerup, marketingchef for Blockbuster, siger:
”Vi fik ideen til kampagnen for noget tid siden, men har ventet, da det har været afgørende for os at have det rigtige filmunivers og det rigtige indhold. Det har vi med Afdeling Q, hvor alle tre film har været kæmpesuccesser. Med dette krimi-univers ved vi, at brugerne er engagerede, og det er netop det engagement, vi ønsker at få frem med kampagnen.”
Han understreger, at det er vigtigt for Blockbuster selv at spille en meget aktiv rolle i udviklingen af kampagneaktiviteter. Afdeling Q-kampagnens idé, koncept og strategi er udviklet af Steffen Trannerup i tæt samarbejde med strategisk direktør Morten Bak fra Molamil.
De to stod tidligere på året bag koncept og idé, da Blockbuster var solosponsor af Robert-prisen.
Morten Bak siger:
”Vi ønsker at gøre op med den klassiske tilgang til markedsføring af indhold, hvor brugen af indholdet paradoksalt nok ofte er udeladt. Her er vi helt inde i kernen af selve produktet – nemlig film og det magiske univers, som mange mennesker elsker. Vi formidler film baseret på mediets egne præmisser og på brugernes indlevelse i filmens univers. Brugerens lyst for at dele deres egen film stiger markant, når de har stået for den kreative del.”
Producenten Zentropa og distributøren Nordisk Film er med som partnere. Molamil har sammen med en række freelancere stået for produktion af kampagnen og eksekveringen er primært online. De mange kanaler håndteres af MediaCom, samt IIH Nordic og Be On. Mediepartner er Soundvenue.
Blockbuster håndterer selv social media-delen.