Apple har sit eget sikkerhedspoliti. Medarbejderne har kun adgang til den helt nødvendige del af bygningen og der bliver holdt øje med, hvem man taler med. De arbejder i små celler, som igen er opdelt i mikroceller og ingen ved, hvad de andre celler foretager sig.
Ovenstående kan man læse i Adam Lashinskys nye bog: ‘Inside Apple’, som udkommer i overmorgen. Og meningen med alt hemmelighedskræmmeriet er at intet må slippe ud før en produktlancering.
For hvis ingen ved noget, får Apple en produktomtale, der er hundrede af millioner kroner værd. Den eneste måde at garantere dette, er at medarbejderne ikke ved noget, om hvad andre ansatte foretager sig.
Flere tidligere medarbejdere udtaler sig i bogen. Blandt siger en tidligere chef:
“Steve Jobs havde en vane med at sige til os, at alt, hvad der slipper ud fra dette møde, vil ikke bare føre til en fyreseddel, men også til det mest vidtgående sagsanlæg, vores advokater kan slippe af sted med”.
En anden medarbejder, hardware-chef, Jon Rubinstein, har en endnu mere hårdtslående metafor:
“Det er en celledeling – som i en terrororganisation” (Berlingske Business, p. 14).
Risikofyldt – men voldsomt eksponeret – kampagne for Novo Nordisk
Novo Nordisk har i USA startet en kampagne, der har fået enorm opmærksomhed.
I spidsen for kampagnen ‘Diabetes in af New Light’, står den kendte amerikanske TV-kok, Paula Deen, der er kendt for at servere fed og usund mad – som friturestegt chokoladekage og ekstra smørfyldte pandekager – og som selv har diabetes-2.
Efter blot to døgn nåede kampagnen ud til cirka 330 millioner personer via TV, radio, aviser, websites og Twitter.
Men kampagnen har delt amerikanerne i to lejre. Der er dem, der mener, at det er helt hen i vejret at lade den fremmeste eksponent for en ekstrem usund livsstil stå i spidsen for en diabeteskampagne sponsoreret af et medicinalfirma.
Og så er der de, der synes, at det er en genial måde at få de ca. 25 millioner amerikanere, som har type 2-diabetes, i tale.
Brand-ekspert Martin Roll mener, at det er fint at lade en kendis markedsføre sit produkt, hvis følgende tre ting er opfyldt:
Personen skal være attraktiv for målgruppen. Hun skal have troværdighed og betragtes som ekspert. Og personens og virksomhedens værdier og varemærker skal passe sammen.
Men ifølge Martin Roll er der umiddelbart langt mellem Novo Nordisk værdier og Paula Deen og derfor er der tale om en risikofyldt satsning fra Novo Nordisk’ side. Samarbejdet kan dog blive en fordel for Novo Nordisk, hvis det er langvarigt og bliver nøje styret, mener brand-eksperten.
Corporate vice president med ansvar for markedsføring i Novo Nordisk’ amerikanske datterselskab, Camilla Lee siger til Berlingske, at der er tale om et langvarigt samarbejde og hun kan ikke se noget misforhold mellem Paula Deen og Novo Nordisk’ værdier (Berlingske Business, Lørdag, p. 3).
Bøger skal sælges på deres skønhed
“Der var engang, hvor overklassen brugte smukke bøger til at signalere sin dannelse via indhold og sin rigdom via indbinding i gedeskind og guldpræg. Det er den samme mekanisme, vi nu ser i en mere moderne form.”
Siger partner i reklamebureauet Mensch, Frederik Preisler. I takt med at e-bøgerne vinder frem bliver bogens fysiske fremtoning vigtigere og det er klart noget, som forlagene tænker over:
“Vi tænker over at lave bøger, der er velegnet som gavebøger og som fungerer godt som lækre ting, noget man er glad for at have stående og vise frem”, siger Cliff Hansen, direktør for forretningsudvikling på Lindhardt og Ringhof.
Ifølge Frederik Preisler er der “fanden til forskel på at forære folk en væsentlig bog som e-bog eller som en fysisk manifestation. Man ville næppe blive lige så glad for at få Hans Edvard Nørregård-Nielsens værk om Limfjorden som en url, man selv kunne downloade, selvom den unægtelig ville være lettere at bære”, siger bureaudirektøren.
I takt med, at den fysiske bog bliver mere sjælden på boghylderne, vil den få langt større symbol på status og dannelse, mener Frederik Preisler:
“I sidste ende bliver smukke bøger et statussymbol på linje med kunst og alt muligt andet, vi kan bruge til at hævde os med overfor vores mindre heldige samfundsfæller” (Berlingske Fri, Lørdag, p. 6).
Stofa betaler bøde på 100.000
Forbrugerombudsmand Henrik Øe anmeldte sidste år Stofa til politiet for at have overtrådt markedsføringsloven.
Stofa reklamerede på TV i foråret 2011 med et telefonabonnement til en fast månedlig pris, hvor man kunne tale alt, hvad man orkede, uden at skulle betale mere.
Men der stod noget med småt, som var umuligt at nå at læse det i de ni sekunder, reklamen var på.
Derfor får Stofa en bøde på 100.000 kroner, som de har erkendt skal betales
»Jeg er tilfreds med, at Stofa har valgt at betale bøden. Mange TV-reklamer indeholder små tekster, som TV-seeren kun vanskeligt kan nå at se eller læse,« siger Henrik Øe til business (business.dk).